انواع فناوری تولید تصویر در ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور چیست؟
پروژکتورها در واقع یک دستگاه نوری بشمار میروند که تصاویر، از جمله تصاویر متحرک را بر روی یک سطح (میتواند دیوار یا یک صفحه نمایش مخصوص باشد) منعکس میکنند. کارکرد اکثر آنها بدین صورت است که توسط یک لنز شفاف کوچک، نور را پرتاب کرده و در نتیجه تصویری شکل میدهند. اما این رویکرد برای سیستمهای جدیدتر کمی متفاوت است و به طور مستقیم، از طریق لیزر اقدام به خلق نمایش مینمایند. به هر ترتیب، فناوری تولید تصویر ویدئو پروژکتور نزدیک به یک قرن پیش به وجود آمد که در آن نمایش به واسطهی کوک کردن دستی دستگاه اجرا میشد. از آن زمان تا اکنون، مسیر پر پیچ و خم و طولانی طی شده است تا ویدیو پروژکتورهای دیجیتالی هوشمند، امروز در اختیار شما قرار گیرد.
نزدیک به نیم قرن بود که پروژکتورها به منظور ارائه نمایش، از فیلم استفاده میکردند و این روند در برخی کاربردها مانند سینماهای تجاری، حتی تا سال 2000 هم ادامه داشت. این در حالی است که در دهه 1950 پروژکتورهایی بر پایه لولههای اشعه کاتدی به تولید رسیدند و با بهرهگیری از CRT آبی، سبز و قرمز، قادر به خلق تصاویر ویدئویی الکترونیکی بودند. اما این روزها به سختی میتوان دیتا پروژکتوری مبتنی بر فیلم مشاهده کرد و نمایشهای ویدئویی دیجیتالی جایگزین آنها شدهاند. با این تکنولوژی ابعاد دستگاه بسیار حجیم میشد و از سوی دیگر شدت نوردهی چندان قابل توجه نبود، به همین دلیل با پیدایش فناوریهای مدرن، دیگر به دست فراموشی سپرده شدند. کارشناسان پرو استور در این بخش، مطالبی در خصوص تکنولوژی ایجاد تصویر پروژکتورها گردآوری کردهاند که با هم بررسی میکنیم.
انواع فناوری تولید تصویر پروژکتور
امروزه دیتا پروژکتورها در انواع مختلفی عرضه میشوند و هر یک از آنها، برای اهداف مشخصی طرحریزی شدهاند. این بدان معنی است که تولیدکنندگان بر اساس نیازهای کاربران و با توجه به بودجههای آنها و فاکتورهای دیگری از این دست، محصولات خود را ارائه میدهند. اما به هر حال تمامی آنها یک هدف دارند و آن نمایش تصویر است، تنها مواد بکار رفته و فناوری تولید تصویر متفاوت خواهد بود. فناوری تصویرسازی در انواع پروژکتور در سه دسته LCD و DLP یا LCoS طبقهبندی میشود، هر کدام عملکردی متفاوت دارند و مزایا و معایب بخصوصی را شامل میشوند اما آن چه که مسلم است، با پیشرفت دانش، همراستا با انتظارات مصرفکننده پیشرفتهتر شدهاند. برای مثال وزن و حجم آنها کوچکتر شد، انرژی کمتری مصرف میکنند، گرمای کمتری تولید میکنند و جهت استفاده در مکانهای گوناگون و در شرایط ویژه، کارایی دارند. در پایین به توضیح هر یک از این تکنولوژیها میپردازیم و نقاط ضعف و قوت آنها را ارزیابی میکنیم.
1. تکنولوژی LCD
تکنولوژی LCD ابتدا در سال 1968 ارائه شد و ایدهی نسبتا سادهای بود. در این روش سه آینه دو رنگ بکار برده میشد که در مسیر نور لامپ قرار میگرفت و نور سفید لامپ را به پرتوهای قرمز، سبز و آبی تبدیل میکرد. آینههای مخصوصی که طول موج معینی را بازتاب میکردند و سایرین را از خود عبور میدادند. بنابراین نور پس از خروج از منبع نوری، به آینه اول برخورد میکرد که تنها پرتو قرمز را از خود عبور میداد و مابقی را به مسیر دیگری منعکس میکرد. سپس آینهی دیگری مورد استفاده قرار میگرفت که فقط نور سبز را به پنل منعکس میکرد و نور آبی هم در آخر به وسیلهی آینه سوم منتشر میشد. در نهایت این سه پرتو در یک محفظه به یکدیگر ملحق میشدند و بر روی پرده به نمایش درمیآمدند. با گذشت زمان، انواع دیتا پروژکتور لیزری تولید شدند. در این روش مقداری از نور لیزر آبی، به سمت چرخه فسفر هدایت میشد و خروجی یک نور زرد بود که در طول مسیر با آینههای دو رنگ برخورد میکرد. درنتیجه پرتوهای قرمز و سبز مجزا تولید میشدند و به همراه باقیمانده نور لیزر آبی، به طرف تصویرگرهای LCD به حرکت درمیآمدند.
اغلب تصویرسازهای ال سی دی امروزی، وضوحی تا WUXGA با رزولوشن 1920x1200 پیکسل ارائه میدهند. البته برای پروژکتورهای نمایش خانگی به طور معمول از تصویرسازهایی با وضوح 1080p بهره میبرند که رزولوشن 1920x1080 را در اختیار بیننده قرار میدهد. اگر چه بهرهگیری از وضوح بالاتر نیز امکانپذیر است اما به ندرت این اتفاق میافتد و تاکنون تنها یک ویدیو پروژکتور اداری با بکارگیری تصویرساز ال سی دی UHD عرضه شده است که رزولوشنی برابر با 3840x2160 ارائه میدهد. نمونهی مذکور ویدئو پروژکتور اپسون مدل Pro L12000QNL میباشد که جهت استفاده در فضاهای بزرگتر همچون استادیومها و سمینارها به تولید رسیده است. تصویرگرهای ال سی دی که در پروژکتورها مورد بهرهوری قرار میگیرد، عمدتا از سوی کمپانیهای اپسون و سونی تولید و عرضه میشوند. اپسون اگر چه مدلهایی برای اهداف آموزشی و تجاری و سالنهای بزرگ طراحی کرده است اما بیشتر تولیداتش، مخصوص ویدئو پروژکتور خانگی است. شرکت سونی محصولات خود را به بازارهای تجاری و آموزشی اختصاص داده است و در این میان میتوان به کمپانیهای دیگری همچون: پاناسونیک، ویوسونیک، شارپ، ان ای سی و غیره اشاره کرد که پروژکتورهای LCD عرضه میکنند.
2. LCoS Technology
فناوری LCoS یا (کریستال مایع بر روی سیلیکون)، نوعی تکنولوژی ال سی دی محسوب میشود که نخستین بار توسط کمپانی جنرال الکتریک عرضه شد. اولین پروژکتوری که در دهه 1970، جنرال به تولید رساند، از وضوح پایینی برخوردار بود اما در سال 1998 شرکت JVC با بهرهگیری از این فناوری، یک ویدئو پروژکتور با وضوح بالاتر و رزولوشن 1400x1050 به نام D-ILA به نمایش گذاشت. در سال 2005 اولین دیتا پروژکتور سونی مناسب سینما خانگی با وضوح 1080p تولید شد که به Ruby مشهور بود و از تکنولوژی LCoS استفاده میکرد. نحوه عملکرد پروژکتورهای LCoS، بسیار شبیه به ال سی دی است. در این فرآیند هم نور به پرتوهای سبز، قرمز و آبی تبدیل شده و به سه تصویرگر ال سی دی منتهی میشود با این تفاوت که به جای عبور نور از سلولهای LCD، از یک سطح براق که پشت آرایه سلولی قرار دارد به صورت مستقیم انعکاس مییابد و دوباره از سلولها گذر میکند.
بنابراین، تصویرگر LCoS هم از همان ادواتی تشکیل شده که در ال سی دی بکار رفته است، اما به نسبت سیگنالی که دریافت میکنند، اجازه عبور نور از هر پیکسل را میدهند. تولید تصویر در این فناوری، غالبا با استفاده از یک لامپ سفید صورت میگیرد با این حال انواع دیتا پروژکتور هم وجود دارند که از منبع نور لیزری بهرهمند میباشند. به هر ترتیب نحوهی عملکرد آنها به یک شکل است و پس از ارسال پرتوهای قرمز، آبی و سبز به سمت سه تصویرساز و بازتاب به واسطهی آینه، با یکدیگر ترکیب شده و از لنز اصلی به پرده نمایش منتقل میشوند.
امروزه تصویرسازهای LCoS میتوانند حتی وضوح 4K (رزولوشن 4096x2160) را ارائه دهند، نمونههای JVC DLA-NX و RS4500 و همچنین پروژکتور اولترا شورت ترو مدل VPL-VZ1000ES، از این قبیل بشمار میروند. لازم بذکر است که کمپانی JVC برای تولید برخی از محصولات خود، از تکنیک تغییر پیکسل بهره برده تا تعداد پیکسلهایی که روی پرده نمایش به تصویر کشیده میشوند دو برابر شود. شرکت سونی و جی وی سی، عموما از فناوری LCoS در پروژکتورهای تولیدی خود بهره میبرند و محصولاتی با کاربردهای خانگی و یا سالنهای بزرگ، جهت استفاده در سازمانها و شرکتهای تجاری و سینماها عرضه میکنند. برخی شرکتها مانند Canon نیز، تصویرگرهای ساخت JVC را در انواع ویدیو پروژکتور مخصوصا سینمای خانگی استفاده میکنند.
3. تکنولوژی DLP
یکی از جدیدترین فناوریها در عرصه پروژکتورهای دیجیتال، تکنولوژی DLP یا (پردازش نوری دیجیتال) میباشد که برای اولین بار در سال 1987 تولید شد. در سال 1987 دیجیتال پروجکشن این فناوری را رونمایی کرد و از آن تاریخ، علاوه بر استفاده به عنوان ویدئو پروژکتور خانگی یا تجاری و آموزشی، بیشتر بازار سینماهای دیجیتال را به خود اختصاص داد. مکانیزم کارکرد این تکنولوژی هم به مانند سایر فناوریها دیجیتال میباشد، این بدان معنی است که نور سفید یک لامپ، به نورهای آبی، سبز و قرمز تقسیم شده و به تصویرساز منتقل میشود. همچنین میتوان به جای لامپ، از نور لیزر بهره برد تا از چرخه فسفر نور زردی به دست آید و سپس به پرتو سبز و قرمز تبدیل شود. در آخر هم به همراه مقداری از نور باقیمانده آبی به تصویرگر DLP فرستاده میشوند.
اندازه این تصویرسازها در ویدئو پروژکتور جیبی تقریبا 0.2 اینچ میباشد اما برای دستگاههای بزرگتر، تا 1.38 اینچ هم میرسد، انواع نمایش خانگی هم به طور معمول دارای تصویرسازهایی با 0.47 یا 0.66 اینچ میباشند. اما عملکرد این پروژکتورها به نسبت سیستمهای LCoS و LCD، به کلی متفاوت است. بدین ترتیب آرایهای از آینههای میکروسکوپی که مربوط به پیکسلهای منفرد میباشد، جایگزین سلولهای کوچک ال سی دی شده و سطح تصویرساز را میپوشانند. تصویرگرهای اینچنینی، DMD یا (دستگاه میکرو آینه دیجیتال) خوانده میشوند. در دیتا پروژکتور DLP میکروآینهها هر کدام بر روی یک پایه، با قابلیت چرخش قرار میگیرند، بنابراین در صورت لزوم هر آینه میتواند بین دو موقعیت به چرخش درآید. یکی از آن موقعیتها نور ارسالی از آینه را به طرف لنز اصلی و در نهایت پرده منتقل میکند و دیگری برخلاف مسیر لنز، نور را به یک جذبکننده هدایت میکند.
عملکر دیتا پروژکتور DLP
تولید تصویر در این دستگاه بدین صورت میباشد که در طول هر فریم ویدئو هر میکرو آینه هزاران بار ممکن است در این موقعیتهای روشن و خاموش قرار گیرند. از طرفی میزان روشنایی هر پیکسل نیز با این فرآیند گره خورده است و شدت نوردهی وابسته به زمان قرارگیری در موقعیتها میباشد. به عنوان نمونه در یک DLP Projector چنانچه یک میکروآینه 50 درصد از چرخه خود را در حالت روشن و 50 درصد در حالت خاموش باشد، بنابراین روشنایی آن پیکسل حداکثر 50 درصد خواهد بود. به همین ترتیب اگر در هر چرخش، تنها 10 درصد آن را در حالت خاموش قرار بگیرد، روشنایی پیکسل مورد نظر برابر با 90 درصد میباشد. با این تفاصیل، میکروآینههای روی DMD، هر کدام به صورت جداگانه و به سرعت، بین موقعیتهای روشن و خاموش در حال حرکت هستند و پیکسل مرتبط با آنها، متناسب با حالت چرخه روشن و تیره دیده میشوند. DMD بکار رفته در پروژکتورهای خانگی و یا امثال آنها، وضوح اصلی 1920x1080 و یا 2716x1528 را ارائه میدهند اما در خصوص نمونههای پیشرفتهتر مانند سینمای دیجیتال از یک ویدئو پروژکتور 4k با رزولوشن (4096x2160) بهره میبرند.
تفاوت ویدیو پروژکتور تک تراشه با سه تراشه
هر یک از این فناوریهای تولید تصویر که در بالا توضیح داده شد، میتوانند به جای یک تراشه، از سه تراشه بهره گیرند. این در مورد DLPها نیز صدق میکند و میتوان از سه DMD در ساخت آنها استفاده کرد که هر یک به رنگ مشخصی اختصاص داده میشوند. اگر چه عملکرد آنها به مراتب بهتر خواهد بود با این حال، هزینه تولید افزایش یافته و قیمت فروش آنها متعاقبا گرانتر خواهد شد. به همین دلیل اغلب کسانی که قصد خرید پروژکتور را دارند، دستگاه خود را از نوع تک تراشه انتخاب میکنند. اما دیتا پروژکتور چگونه میتواند فقط با استفاده از یک تصویرساز عمل کند؟ در واقع هر یک از رنگهای سبز، قرمز و آبی، پشتسرهم و یکی بعد از دیگری و همچنین با سرعت بسیار زیادی، به DMD ارسال میشوند.
DMD تصویر مربوط به هر رنگی که به آن برخورد میکند را به صورت مجزا ایجاد میکند و بر روی پرده به نمایش درمیآورد. سرعت بالای این فرآیند موجب میشود تا تصویر نهایی در مغز، متشکل از ترکیب هر سه تصویر باشد. اما پروژکتور تک تراشه DLP معایبی هم دارد، اول این که گاهی ممکن است اختلافی بین روشنایی سفید و روشنایی رنگی ایجاد شود و نقطه ضعف دوم این که، گاهی با اثر رنگینکمانی روبرو خواهیم شد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که رنگینکمانی زودگذر و لحظهای را بر پرده نمایش مشاهده کرده باشید. این اختلال اغلب زمانی رخ میدهد که در حال نگاه کردن یک آبجکت در پسزمینه تاریک هستید. البته شدت اثر رنگین کمانی در تمام پروژکتورهای تک تراشهای یکسان نیست و بسته به نوع طراحی میتواند کمتر یا بیشتر باشد. ویدئو پروژکتورهای تک تراشه و سه تراشه DLP از سوی تولیدکنندگان مختلف همچون: BenQ ،JVC ،LG ،Optoma ،ViewSonic ،Vivitek و غیره برای هر کاربردی از قبیل نمایش خانگی، تجاری، آموزشی و موارد دیگر عرضه میشود.
بهترین قیمت ویدئو پروژکتور پرواستور
ویدئو پروژکتورها از دیرباز در زندگی روزانهی ما پا گذاشتهاند و همچنان اوقات خوشی را برای ما فراهم میکنند. در طول این سالها تغییرات بسیاری در فناوری ساخت آنها به وجود آمده است که منجر به تولید تصویر زیباتر، واقعیتر و با روشنایی و کنتراست بیشتر شده است. تا اینجا نحوه کارکرد پروژکتور را به تفصیل شرح دادیم اما در ادامه، نقاط قوت و ضعف آنها را به صورت خلاصه بررسی میکنیم. از خصوصیات تکنولوژی ال سی دی این است که نسبتا ارزان هستند و از کنتراست مناسبی برخوردار میباشند. مصنوعات رنگینکمانی در آنها دیده نمیشود و شدت روشنایی یکسانی دارند با این حال، از طریق تغییر پیکسل دوگانه میتوانند وضوح UHD را ارائه نمایند. تکنولوژی LCoS در بیشتر موارد بدون تغییر پیکسلی رزولوشن 4K را در اختیار بیننده قرار میدهد همچنین قیمت پروژکتور از این نوع نیز مناسب میباشد و میتواند از طریق تکنیک تغییر پیکسلی دوگانه، وضوح 1080p UHD را منعکس کند. کنتراست بسیار فوقالعادهای دارند و نواحی مشکی را به خوبی پوشش میدهند.
بنابراین جزئیات در سایهها نیز کاملا مشهود هستند. روشنایی سفید و روشنایی رنگی با هم تفاوتی ندارند و آثار رنگینکمانی در آنها دیده نمیشود اما از لحاظ قیمت، گرانتر از پروژکتورهای DLP و LCD تک تراشه به فروش میرسند. فناوری DLP تک تراشه وضوح اصلی UHD را ارائه میدهد، مشکلی در همترازی نداشته و برای آموزشگاهها و کلاسهای روشن، گزینهی مقرون بهصرفهای محسوب میشود. از سوی دیگر معایبی هم دارد که از آن جمله میتوان به مصنوعات رنگینکمانی، احتمال اختلاف روشنایی سفید و رنگی و در برخی مواقع، کنتراست ضعیف اشاره کرد. پروژکتورهای سه تراشه DLP، بعضا وضوح 4K اصلی را، بدون تغییر پیکسل عرضه میکنند که با توجه به این توضیحات قیمت ویدئو پروژکتور کمی بالاتر میرود. همچنین مصنوعات رنگینکمانی در آنها دیده نمیشود و شدت روشنایی سفید و رنگی با هم یکسان هستند. با این توضیحات، درک بهتری از فناوری پروژکتورها و نحوه تولید تصویر آنها خواهید داشت و با مزایا و معایب هر یک بیشتر آشنا شدید. بنابراین میتوانید با اطمینان بیشتر و آگاهی کامل یک دیتا پروژکتور متناسب با انتظارات و بودجه خود انتخاب کنید، همچنین کارشناسان فروش پرو استور نیز بیوقفه آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان میباشند.