ویدئو مپینگ و ویدئو پروژکتور

تبلیغات و ارائه درست کالا و خدمات به جامعه یک چالش بزرگ برای صنایع و کسبوکارها بوده است. آنها به خوبی دریافتهاند که در بازارهای رقابتی امروز، حتی در مقیاسهای کوچک، راهی به غیر از تبلیغات درست و موثر ندارند و برای جذب مشتری باید به این ابزارها متوسل شوند. یکی از همین ابزارهای بسیار سودمند، ویدئو مپینگ است که البته توسعه چندانی در سالهای قبل به خود ندیده است. مفهوم ویدئو مپینگ، در ابتدای معرفی آن با برخی از چالشهای اساسی روبرو بود. برای اینکه بتوان تصویر یا ویدیویی را بر روی سطح مشخصی منعکس کرده و از منافع آن بهرهمند شد، از هزینههای بیرویهای برای این منظور استفاده میشد. همین قضیه سبب اقبال کم صنایع و کسبوکارها به استفاده از چنین قابلیتی بود.
در سالهای بعدی به کمک تکنولوژیهایی که توسط برندها وارد این حوزه شد، هزینهها تا حدودی کاهش یافته و استفاده از این پدیده نیز به تبع آن افزایش یافت. ویدیو مپینگ، یک قابلیت تبلیغاتی و اطلاعرسانی بسیار کارا برای برخی از زمینههای تجاری و عمومی است. این موضوع خصوصا در کسبوکارها که نیازمند تبلیغات موثر و پرنفوذ هستند، بیشتر خود را نشان داده است و صاحبان صنایع به شدت دنبال پیادهسازی آن برای خود بودهاند.
اما مهمترین موضوع در این مسیر، جنبههای فنی و کیفی پیادهسازی این پدیده است. باید در استفاده از دستگاههای ارائهدهنده خدمات ویدیو مپینگ، به سمت پروژکتور رایج بازار رفت. رایج به این معنا که هیچ نمایشگر دیگری قادر به ارائه این خدمات نیست، اما هر ویدیو پروژکتوری با مشخصات فنی خود نیز این امکان را نخواهد داشت. محدودیتهای این موضوع به دلایل متعددی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد، هر روز بیشتر شده است و البته تولیدکنندگان ویدئو پروژکتور نیز در راستای مقابله با همین محدودیتها، هر روز قابلیتهای خود را توسعه داده و دستگاههای بهتری را روانه بازار کردهاند.
ویدئو مپینگ، پدیده تبلیغاتی همهگیر
استفاده از تبلیغات برای فروش محصولات و خدمات، یک موضوع همهگیر و عمومی است. حتی در سادهترین حالات سیستمهای فروش و بازاریابی در دنیا، تبلیغات جایگاه ویژه خود را دارد و باید مردم را به صورت صحیح در جریان امور و تولیدات خود قرار داد. باید درصدی از جذابیتهای جانبی را به این فرآیند اضافه کرد و در نهایت جلوهای مشتریپسند به این کالاها داد. در این صورت است که آنها برای اطلاع از خروجی کار شما، به شما مراجعه کرده و احتمالا تراکنش مالی مشخصی را انجام خواهند داد.
جمله آخر بند قبل، در مورد سود از فروش یک واقعیت غیر قابل انکار است. همه برندها و تولیدکنندگان دنیا، از نمونههای چند نفری کارگاهی تا برندهای معتبر بینالمللی با درآمدهای آنچنانی، از همین مسیر استفاده کردهاند و تفاوت تنها در ابزار است. ابزار برای تبلیغات عمومی چیست و آیا این ابزار جامعه هدف شما را تحت تاثیر قرار میدهد؟ یا این که اصلا چه میزان از جامعه هدف شما از طریق این ابزار آگاه میشوند؟ پاسخ این سوالها چالش مهمی برای صاحبان کسبوکار محسوب میشود و هر چه مقدار آن بالاتر رود، نتیجه بدستآمده نیز قابل قبولتر خواهد بود. تبلیغاتی موثر است که حداقل نیمی از جامعه هدف شما را آگاه سازد و ابزاری باید به کار گرفته شود که این هدف را محقق کند.
ویدئو مپینگ در پاسخ به این نیاز ارائه شد. این تکنولوژی، عمومیسازی کالا و خدمات میباشد که مبتنی بر تصاویر و ویدیوهایی است که بر روی بزرگترین دیوارها و پردهها منعکس شده است. زیباییهای بصری دلنشینی که برگرفته از سلیقه تبلیغکننده برای ارائه تولیدات خود است.
این مفهوم یک فناوری کاملا خاص و پیشرفته است که مبتنی بر انعکاس تصویری از کالاها، خدمات و اعلانهای عمومی بر روی سطوح میباشد. این سطوح میتوانند به صورت ساده و مسطح باشند و یا این که با استفاده از فناوریهای سهبعدی، به صورت خمیده و سایر اشکال قرار بگیرند. تلفیق video mapping با جذابیتهای بصری طراحی شده و همچنین موسیقی مناسب کار، سبب جلب توجه مخاطب شده و او را علاقهمند به آگاهی بیشتر در آن مورد میکند. هدفی که همواره مورد توجه فروشندگان بوده است.
کارکرد ویدئو مپینگ با ویدئو پروژکتور
استفاده از ویدئو مپینگ برای یک منظور خاص به دیزنیلند و اواخر دهه 60 میلادی برمیگردد و موضوع تازهای محسوب نمیشود. اما همان گونه که ذکر شد این پدیده در زمانهای گذشته نیازمند هزینههای بسیار بالایی بود که تنها برخی از برندهای معتبر مانند دیزنیلند از عهده اجرای آن برمیآمدند.
ورود دستگاهی به نام دیتا پروژکتور به این موضوع توانست تحول خوبی را به وجود آورد. هزینهها با وجود این دستگاهها به خوبی کاهش یافت و البته مدلهای اجرایی نیز بهبود یافتند. ویدئو مپینگ یک ایده برای نورپردازی است. تکنیکی که در آن نرمافزارها و سختافزارها، تصاویر را به شکل دو یا سهبعدی پخش کرده و آن را روی سطوح منعکس میکنند. این پدیده به دلیل اجرای بیشتر در محیطها و فضاهای باز، هزینههای بالاتری از سایر روشهای تبلیغاتی طلب میکند که البته به صورت تفصیلی در این مورد توضیح خواهیم داد.
استفاده از سطوح در نوع اجرای ویدئو مپینگ بسیار موثر است. این که این سطح تا چه حد صاف یا دارای انحنا و خمیدگیها و شکستگیها باشد، میتواند در هزینهها و نیز سختیهای فنی اجرا دخیل باشد. همچنین دقت داشته باشیم که این تنها یک چالش مربوط به سختافزارهای قدرتمند نیست. حتما باید در مورد ابعاد نرمافزاری آن مورد نیز به صورت کامل بررسی انجام داد.
مراحل استاندارد و رایج اجرای یک ویدئو مپینگ صورت زیر است.
- محل اجرای ویدئو مپینگ
روند اجرای یک پروژه ویدئو مپینگ به این شکل است که در ابتدا باید محل موردنظر شناسایی شود. این که این موقعیت مکانی در حالت داخل ساختمان یا فضای بیرونی باشد، اهمیت بسیار زیادی دارد. پروژههای اجراشده در موقعیتهای داخلی، استفاده از تجهیزات را تا حد زیادی کاهش میدهد. این تجهیزات میتواند از نگهدارندهها تا تجهیزات حملونقل و حتی محافظت از آنها باشد.
با تعیین این موقعیت برای اجرای درونی یا بیرونی، احتمالا باید به دنبال یک سطح مشخص باشید. این سطح در فضاهای بیرونی، یکی از دیوارههای ساختمان است که باید تصاویر بر روی آن منعکس شود و البته دارای ویژگیهای مدنظر شما برای این تبلیغات باشد. در برخی از موارد حتی این سازهها و ساختمانها از قبل در محل وجود ندارد و توسط تیم اجراکننده ساخته میشود. سازهها و بناهای تاریخی یکی از رایجترین موقعیتهای مکانی برای اجرای ویدئو مپینگ هستند که معمولا به علت مراجعات پرتعدد مردم، بیشتر مدنظر میباشند.
- جلوههای بصری کار
باید اقدام به تعریف المانهای گرافیکی و کاراکترهای خاص برای معرفی آن کالا و خدمات نمود. این کار را یک طراح گرافیک ماهر بر اساس خلاقیتهای ذهنی و البته اندازههای دقیقی که در اختیار او قرار گذاشتهاند، انجام میدهد. این اندازهها باید دقت کافی برای انعکاس مناسب روی سطح را داشته باشند تا هیچ بیسلیقگی آزاردهندهای در این مورد چشمان مخاطب را درگیر نکند.
نرمافزارهای گرافیکی متعددی برای اجرای این تصاویر وجود دارد و براساس نوع تصاویر و حتی زمینه کاری موردنظر، میتوان یکی از این نرمافزارها را انتخاب نموده و کارهای موردنظر را انجام داد. قطعا این فاز از کار، مهمترین بخش خلاقانه کار است و میتواند دید بیننده را کاملا نسبت به برند شما تغییر دهد. بنابراین علیرغم سختیهای فنی اجرای ویدئو مپینگ، حتما دقت در گرافیک کار داشته و حساسیتهای مدیریتی و مشتریمداری را در آن رعایت کنید.
- بهکارگیری ویدیو پروژکتورهای سطح بالا
دگرگونی و تغییر در دید نسبت به اجرای ویدئو مپینگها، مربوط به همین مرحله است. دیگر نیاز به استفاده از تجهیزات متعدد و با دشواریهای بسیار برای انعکاس روی سطح نیست و ویدیو پروژکتور با همین کارکرد در بازار وجود دارند. پروژکتورهایی با توانمندیهای ویژه در اختیار کاربران قرار داده شده است که این کار را به خوبی انجام میدهند. تولیدکنندگان به خوبی میدانند که استفاده از این ویدیو پروژکتورها خصوصا در فضای بیرونی چه چالشهایی را میتواند متوجه اجراکنندگان کند. نور محیطی و سایر عوامل محیطی دخیل در اجرای کار، کاملا مزاحم هستند و به قدری باید نسبت به قابلیتهای پروژکتور مطمئن بود که این عوامل بیرونی، تاثیر چندانی بر کیفیت کار نداشته باشند.
به همین دلایل ذکر شده است که دیتا پروژکتورهای بزرگ با قابلیتهای کار در سالنهای بزرگ و همراه با نورمحیطی، ارائه شدند. آنها گزینه بسیار ایدهآلی برای ویدئو مپینگ هستند و به صورت مکرر نیز توسط مجریان مورد استفاده قرار میگیرند. به طور مثال در مراسمات آغاز رویدادهای مختلفی از جمله رویدادهای ورزشی در دنیا، از همین ویدیو پروژکتورها استفاده میشود و یکی از اصلیترین فاکتورها در کیفیت اجرا نیز مربوط به میزان و شدت روشنایی این دستگاهها میباشد که همواره مهمترین آیتم خواهد بود.
- موزیک مناسب با رویداد
استفاده از موسیقی برای VIDEO MAPPING یکی از مهمترین عوامل در جذابیت آن است. این جذابیت به شدت وابسته به هارمونی اجرا است و موزیک عامل ایجاد این هارمونی میباشد. خصوصا در مورد ویدئوهای پرتحرک، این موضوع به شدت قابل توجه بوده و مخاطب را تحت تاثیر قرار میدهد. همچنین دقت داشته باشید که موسیقی یک عامل هیجانی و حفظ بیننده برای تماشای بیشتر تصاویر نیز میباشد. پدیدهای جذاب که مخاطب را درگیر عواطف و احساسات آنی برای پیگیری یک رویداد میکند.
عوامل موثر بر موفقیت ویدئو مپینگ
موفقیت یک پروژه ویدئو مپینگ، تابعی از عوامل بسیار زیادی میباشد. این عوامل هر چند جزئی، کاملا در نوع نگاه مخاطب موثر میباشند و تمایلات او را به شدت تحت تاثیر قرار میدهند. با توجه به این که امروزه اجرای این پروژهها به طور معمول در اختیار سازمانهای دولتی، خصوصی و برندهای معتبر است، تاکید بر اجرای دقیق و جذاب آن بسیار بیشتر از سایر حوزهها میباشد. این ارگانها به شدت به دنبال اثرگذاری معنوی پربیننده هستند و تمامی این هدف را از مجری کار طلب میکنند. مجری برای دستیابی به این هدف باید برخی از عوامل زیر را حتما در نظر داشته باشد.
1. رنگها و نور : استفاده از رنگهای متنوع و غرقکردن مخاطب در آنها میتواند عامل جذابی باشد. نمایش این رنگها و شدت نور عاملی است که کاملا وابسته به کیفیت دیتا پروژکتور شما میباشد و مجری کار باید در این زمینه هیچ کم و کاستی نداشته باشد. کوچکترین بیمبالاتی در انتخاب یک ویدئو پروژکتور خوب، میتواند در اجرای کار فوقالعاده مخرب باشد. نور تصاویر منعکسشده باید به حدی باشد که هیچ خللی در دید مخاطب نداشته و او بتواند علیرغم نور محیطی، نگاه کاملی داشته باشد.
2. داستان: حتما باید برای یک ویدیو سناریو وجود داشته باشد. مگر میتوان روایتی از یک برند یا یک محصول را بدون وجود سناریو برای مخاطب ارائه کرد؟ قطعا یک نه بزرگ در مقابل این پرسش وجود دارد و سازندگان Projection Mapping باید قسمت مهم ماجرا را که همان ایده و خلاقیتها است، به صورت ویژه مدنظر داشته باشند. سناریوها میتوانند بیننده را درگیر کنند و او را تا پایان ویدئو، پایکار نگه دارند. این داستان نه باید آنقدرها سنگین باشد که در یک مدت زمان کم قابلیت انتقال نداشته و نه آنقدر سهل و آسان که رغبتی برای دنبال کردن آن وجود نداشته باشد. به طور کلی همه چیز در خلاقیتهای افراد نهفته شده است.
3. جذابیتهای دیداری و شنیداری: حتما باید در مورد جذابیتها فکری کرده باشید. المانهای گرافیکی باید متناسب با موضوع باشند. اگر سناریو یک داستان مذهبی است، حتما باید المانهای مذهبی استفاده کرد و به همین ترتیب برای سایر موارد نیز باید رعایت کرد.
جذابیتهای شنیداری را نیز به هیچ عنوان سادهانگاری نکنید. همان موضوع تناسب محتوا با المانهای شنیداری را نیز باید رعایت کرد و موسیقی متن همراه با داستان باشد.
کاربرد ویدئو مپینگ با دیتا پروژکتور
تاثیر این فناوری و پدیده بر روی بهبود معرفی از محصول و خدمات، قابل سادهانگاری نیست. قطعا اگر برخی از مشکلات در اجرای این مفهوم را کنار بگذاریم، یکی از بهترین شیوههای ممکن در بازار میباشد. یک روش کاملا مدرن با استفاده از سختافزارهای سطح بالای امروزی مانند ویدیو پروژکتورهای برتر که قادر به نمایش تمامی ویژگیهای تولیدات میباشد. اما این کاربرد تنها منحصر به این زمینه نیست و برخی از عناوین زیر را دربر میگیرد.
برجستهسازی نمای سازهها
موضوعی که به شدت در بناهای تاریخی و سازههای خاص شهری استفاده میشود و ویدیو پروژکتورهای خاصی را برای انعکاس نور و رنگ روی آنها به کار میبرند. این کاربرد برای ایجاد بعد بیشتر در نمای ساختمانها است و از این طریق میتوان کاملا نسبت به برجستهکردن المانهای ساخت آنها اقدام کرد. این موضوع خصوصا در شب و زمانهای ویژهای از روز برای کاربران جذابیت دارد و آنها را محو تماشای بنای موردنظر میکند. تکنیکی که در این مورد استفاده میشود عبارت است از 3D مپینگ که یکی از نوینترین شیوههای اجرای مپینگ میباشد. در این روش سطوح ساختمانی به صورت دقیق الگوبرداری شده و با استفاده از نرمافزارهای مشخصی تصاویر سهبعدی برای انعکاس بر روی آنها طراحی و اجرا میشوند.
خوراکیها
یکی دیگر از خلاقانهترین شیوههای استفاده از projection mapping در مورد خوراکیها، شیرینیها و کیکها میباشد. همین تکنولوژی را برای انعکاس تصاویر بر روی کیکها به کار میبرند که جذابیتهای بصری خاصی را به مراسمات شما میدهد.
لوگوها و محصولات
از دیگر کاربردهای این ویدئو مپینگ، استفاده از آن برای برجستهسازی و متحرکسازی لوگوها و محصولات است. دیگر ارائه محصولات و خدمات و لوگوها به صورت ایستا و در قالب تصویر جذابیتی ندارد و برای جذب مشتریان خاص باید کاری خاص انجام داد که دقیقا ویدئو مپینگ همین کارکرد را برای شما ایفا خواهد کرد.
تفاوت video mapping داخلی و خارجی
اجرای ویدئو مپینگ در فضاهای مختلف مربوط به انتخاب مجریان و پیمانکاران در مورد تاثیرگذاری آن است. به صورت معمول استفاده از فضاهای بیرونی به علت تعامل با مخاطبان بیشتر، انتخاب اول پیمانکاران میباشد و آنها ترجیح میدهند که هزینههای صورت گرفته نفرات بیشتری را درگیر کند. اما موضوع مهم در این میان تفاوتهای ویژهای است که در این دو مورد وجود دارد.
هزینههای اجرای بیرونی ویدئو مپینگ به شدت بیشتر از اجرای داخلی آن است. دشواریهای فنی و تخصصی نیز در این میان اختلافات قابل توجهی دارد. سختافزارهایی مانند PROJECTOR به علت دربرگرفتن عمده هزینه اجرای چنین پروژه ای، در محیطهای بیرونی متفاوت از داخلی است. برای استفاده از چنین دستگاهی در بیرون از ساختمان، باید به سراغ نمونههای گرانتر و باکیفیتتر رفت که همین موضوع چالشهای خاص خود را خواهد داشت.
رهایی از آزار عوامل محیطی مانند باد، باران و نور نیازمند بهکارگیری تجهیزات جانبی دیگری است. باید کابینهای خاصی برای محافظت از دستگاهها و سختافزارها ساخت و همین موضوع نوعی دیگر از دشواریهای فنی و هزینهها را به مجموعه تحمیل خواهد کرد.
کلام آخر
تبلیغات نیاز اصلی کسبوکار برای موفقیت است. نمیتوان بدون بهرهگیری درست از این پدیده، به فروش و سود دست یافت و بدون سود نیز هیچ کسبوکاری حیات نخواهد داشت. ویدئو مپینگ یک روش نوین و پیشرفته در این مسیر است و علیرغم عمومیت کمتر آن، روش فوقالعاده موثر و جذابی از سوی مخاطب شناخته میشود. جذابیتهای شگرفی برای او به همراه دارد و کاملا خود را در معرض آگاهی از چنین محصول یا خدماتی حس میکند. استفاده از ویدیو پروژکتور نیز به شدت این روش تبلیغاتی را عمومی کرده است و میتوان با خلاقیت و بهکارگیری هوش بازاریابی از قابلیتهای ویژه آن به خوبی استفاده کرد. شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این تکنولوژی با کارشنان خبرهی ما در پروژکتور استور در ارتباط باشید.