ویدئو مپینگ (Projection Mapping)

کارکرد ویدیو پروژکتورها در طول زمان تغییر یافته است. همانگونه که اولین اهداف از ساخت و تولید این دستگاههای الکترونیکی، استفاده از آنها برای بزرگنمایی تصاویر بر روی پردههایی با سایز بزرگ بود تا این که افراد بیشتری قابلیت مشارکت در این جلسات را داشته باشند. یا اینکه افراد از روی علایق شخصی برای تماشای تصاویر بزرگ و سینمایی، اقدام به تهیه این دستگاهها میکنند تا لذت این تجربه را به صورت اختصاصی داشته باشند. با تغییر این کارکردها و یا افزوده شدن قابلیتهای دیگر، پروژکتورها وارد فاز جدیدی از کاربری شدند. ویدئو مپینگ به عنوان یکی از همین کارکردهای نو در دیتا پروژکتورها مطرح است. فرآیندی که در آن هدف استفاده از اشیا برای انعکاس تصاویر آن روی سطوح مختلف است تا از این قابلیت برای برخی اهداف مانند تبلیغات و غیره استفادههای لازم را برد. در این مقاله ما به دنبال معرفی این تکنولوژی هستیم تا بتوانیم بعد دیگری از آن را برای شما روشن کنیم. با پروژکتوراستور در ادامه همراه باشید.
ویدئو مپینگ چیست؟
در تعریف رسمی از این فناوری این گونه تشریح میشود که این تکنولوژی برای انعکاس اشیا و خصوصا اشیایی با هندسه نامنظم بر روی سطوح و اشیای مختلف مانند ساختمانها، سنگها و بناهای گوناگون به کار میرود. در واقع با استفاده از این تکنولوژی ما توانایی بازسازی سهبعدی کلیه موجودیتهای حقیقی و مجازی را بر سطوحی متناسب با آن خواهیم داست. برای مثال میتوان از تصویر کردن لباس بر مانکنهای پلاستیکی، انعکاس تصاویر مختلف بر بناهایی مانند دیوارهای بزرگ و گنبدهای مذهبی تا تصویرسازی شخصیتهای مختلف در سالنهای ورزشی و استادیومها و بسیاری از کارکردهای جذاب دیگر که قطعا برای بسیاری از اهداف تجاری و صنعتی و حتی هنری کاملا مفید و لازم به نظر میرسد، نام برد. یکی از بزرگترین چالشهای موجود بر سر راهاندازی و بهرهبرداری از این تکنولوژی، هزینه بسیار بالای آن بود. موضوعی که واقعا در برخی از موارد مانع عمومی شدن آن بود و این فناوری را در رده کاربردهای لوکس قرار میداد. اما امروزه با رشد و توسعه صورت گرفته در حوزه ویدیو پروژکتورها و امکاناتی که حتی موارد مقرون به صرفه آن ارائه میدهند، قابلیت ارائه آن بسیار بالاتر رفته و در حال نفوذ در لایههای کاملا عمومی نیز قرار دارد.
سابقه تاریخی
وجود فناوری مشابه پروژکتور مپینگ در تمامی سالهای معاصر و خصوصا پس از توسعه و رشد سینما و کسب و کارها، مورد توجه بوده است. هنرمندان مختلف و بنگاههای کسب و کار و تبلیغاتی رویای این موضوع را سالها در سر داشتند. واقعیت این است که تاریخچه ویدئو مپینگ به همین سه سال قبل بازمیگردد و هر آنچه تحت این عنوان و قبلتر از آن وجود داشته است با عناوین مختلفی مانند واقعیت افزوده مورد بحث بوده است. برای دستهبندی میتوان به این نکته اشاره کرد که در موارد قدیمیتر، استفاده از استوانهها و سطوح مسطح برای این امر وجود داشته و اغلب نیز کاربردهای سینمایی داشته است. شاید به میانههای دهه هفتاد میلادی که اوج سینمای هالیوود و یکی از دهههای درخشان فیلمسازی دنیا بوده است. اما اگر دنبال تاریخچهای در مورد این فناوری با همین نام باشیم، اولین کاربرد آن در دهه 90 و در ایالات متحده بوده است. مفهومی با نام کامل "Projection Mapping" که بعدها دقیقتر شده و "Video Mapping" نامیده شد. شاید به جرات بتوان ادعا کرد که شرکت مایکروسافت، اولین موسسهای بود که به صورت جدی بر روی این فناوری تحقیق و توسعه انجام داد. آنها این مفهوم را کاملا دست یافتنی دیدند و بر روی آن مطالعات عمیقی را صورت دادند.
همه این داستانها از سال 1969 و دیزنی لند آغاز شد. نمایشی تحت عنوان "کاخ جنزده" که در آن شخصیتها را بر روی مجسمههای از پیش ساخته شده تصویر کرده و با استفاده از آنها نمایش را اجرا کردند. بعدها و در سال 1980 نمایش دیگری با استفاده از چرخش دوربین روی دیوارههای یک اتاق به صورت دورانی انجام شد و در طی آن اشیا توسط شخصیتهای تصویری جا به جا شده و تلفیق خوبی به دست آمد و برای آن دوره تاریخ یک موفقیت بینظیر بود. سال 1998 زمان واقعی برای ورود VIDEO MAPPING به دنیای ما بود. پروژههای دانشگاهی فراوانی بر روی این تکنولوژی انجام شد و نظریات از پردههای سینما دور شده و به سمت واقعیت افزوده مجازی کشانده شد. دیگر هیچ نیازی به مشاهده پرده سینما نبود و شخصیتهای سینمایی و ویدیویی میتوانستند روی میز کار شما نشسته و با شما ارتباط برقرار کنند. این یک مفهوم شگفتانگیز بود. برای روزهایی که به تازگی صنعت کامپیوتر وارد عصر طلایی خود میشد. در سال 1999 و به فاصله یک سال مدیر برجسته شرکت "صنایع اوبلانگ"، یکی از مهمترین مفاهیم در این حوزه را به همگان معرفی کرد. لامپ ورودی و خروجی همراه با یک پروژکتور. این همانند دوربینی به همراه یک دیتا پروژکتور بود که انقلابی در این صنعت ایجاد کرد.
در سال 2001، مفهوم دیگری معرفی شد که توسط یکی از پژوهشگران برجسته به نام راسکار مطرح گردید و در مورد لامپهایی تحت عنوان "Shader" بود. دو یا سه سال بعد و در ادامه پژوهشهای او و همکارانش، ویدیو پروژکتورهای نیمه هوشمند به نام پیکو روانه بازار شدند و در زمینه انبارداری بسیار کارا نشان دادند. در یکی از روزهای سال 2006 اتفاق بینظیری رخ داد. نمایشگاه و گالری نقاشی برگزار شد که در آن هیچ نقاشی واقعی وجود نداشت و تمامی آنچه بود، انعکاس ویدیو پروژکتورها بر پردههای سفیدی آویزان شده بر دیوارها بود. این ایده را در آن سال فردی به نام "اولیور بیمبر" ارائه داد و بسیار مورد توجه محققین این حوزه قرار گرفت. و در ادامه این سالها و این تلاشهای بیوقفه، هر آنچه در سالهای بعدی رخ داده و توسعههای صورت گرفته، مربوط به تکنولوژی ساخت دیتا پروژکتورها بوده و قابلیتهایی که به مرور زمان به آنها افزوده شده است. به طوری که واقعا امروز هر یک از این دستگاهها، غول نمایشی هستند که میتوان با آن کارهای شگفتانگیزی را انجام داد.
کاربرد پروژکتور مپینگ
به کارگیری فناوری ویدئو مپینگ در دنیای تکنولوژی امروزی، موضوعی است که نیازمند مطالعه و بررسی عوامل مختلفی دارد. قطعا این فناوری برای امروز به عنوان یک مفهوم کاملا نو شناخته میشود و با مدلهای اجرایی که در سراسر جهان از آن مشاهده میکنیم، نمیتوان به سادگی از نوع اجرا و دلایل به کارگیری آن، ساده عبور کرد. میزان اثرگذاری این تکنولوژی زمانی برجستهتر میشود که بدانید، این مفهوم همراه با موسیقی متناسب، صدا و نور دقیق میتواند عامل تحولات عظیمی در مخاطب شما شود. این مخاطب گاه میتواند مشتری یک فروشگاه زنجیرهای باشد و یا اینکه زائری در یک مکان متبرک که از مفاهیم مذهبی بدین شکل لذت خواهد برد. در هر صورت، هر ایده و فکری قابلیت تبدیل و نمایش در این تکنولوژی را دارد و اثربخشی آن بارها برابر بیشتر از حالات عادی آن خواهد بود. از مهمترین ویژگیهای این تکنولوژی که باید آن را به صورت جدی درک کنید این است که دیگر شما برای زندگی در واقعیت افزوده ارائه شده، نیازی به عینکهای سه بعدی به عنوان واسط ندارید و زندگی را به صورت عادی تجربه خواهید کرد و این چیزی شبیه معجزه است. اگر این معجزه در یک فضای کسب و کار استفاده شود، دقیقا مثال کاربرد آن محصول به صورت شبیهسازی شده برای مشتری خواهد بود. یا روند تولید محصول یا خدمتی که شما پس از طی مرارتهای فراوان به دست آنها رساندهاید و شاید به چشم سادهتر به نظر آید. شما میتوانید مشتری را به خط تولید خود ببرید و با او دقایقی همکار شوید.
دستهبندی موارد استفاده از ویدئو مپینگ
از این تکنولوژی در زمینههای زیادی استفاده میشود نظیر:
- بناها و ساختمانها
این یکی از متداولترین موارد کاربردی ویدئو مپینگ در کل دنیا محسوب میشود. ساختمانها و بناهای متعددی را میتوان نام برد که به بهانههای مختلف از قبیل زیبایی یا انتقال یک پیام خاص در روزهای ویژه، به نورپردازیهای زیبایی مزین شده و تصاویر جذابی را ساختهاند. این کار از طریق تلفیق چندین ویدئو پروژکتور و با بهرهگیری از تکنیکهای نورپردازی و همچنین مدیریت آن توسط یک نرم افزار دقیق صورت میگیرد. سطح مشخصی از یک بنا را مورد مطالعه قرار داده و آن را دقیقا به صورت یک نقشه تصویر میکنند و تمامی زوایا و پستی و بلندیها را مشخص میکنند. سناریو مینویسند و نقاط آغاز و پایان را تعیین میکنند و در مورد میزان نور و رنگ و موسیقی تصمیمات لازم را اتخاذ میکنند. حتی در مورد المانهای منعکس شده نیز تصمیمات باید از قبل گرفته شده و داستان طرح مورد نظر به تصویب برسد. چون هزینه اجرای این تکنولوژی جایی برای خطاهای انسانی قایل نبوده و میتواند زیان بزرگی را متوجه شما کند.
- خوراکیها و شیرینیها
مجالس شادی و عروسی برای پیادهسازی این فناوری بستر مناسبی دارند. استفاده از ظرفیتهایی مانند غذاها و کیکها میتواند بسیار جذاب باشد و این در ادامه مراسمی شکیل به عنوان خامه روی کیک مصطلح است. به طور مثال انیمیشنی داستانی در مورد زوجی که این شب خاص را تجربه میکنند و قبل از بریدن کیک، این داستان را به صورت مصور بر روی آن تماشا کنند. قطعا تجربه بینظیری خواهد بود.
- برندهای تجاری و لوگوها
اجرای لوگوهای شرکتی و سازمانی خصوصا در مورد موارد بزرگ و معتبر بسیار جالب است. معرفی آن سازمان با استفاده از نمادش و البته به کارگیری روشی بسیار جذاب به نام پروژکتور مپینگ قطعا بهترین انتخاب شما خواهد بود.
- معرفی محصول
شما میتوانید در مراسمات مربوط به رونمایی از خدمات و محصولات خود نیز از این تکنولوژی استفاده کنید. در واقع هرچه تجربه ابتدایی مخاطب و مشتری شما از محصول تولید شده واقعیتر و ملموستر باشد، احتمال مراجعه بعدی و استفادههای مکرر بیشتر خواهد بود.
اجزای تشکیلدهنده ویدئو مپینگ
یکی از نامهای رایج برای مفهوم ویدئو مپینگ در بین عموم، نورپردازی سه بعدی است. این نام برای چنین تکنولوژی قطعا کافی نیست و خیلی فراتر از این بحثها میباشد. در ویدئو مپینگ، هدف نقشه برداری از یک ویدیو و سپس اجرای آن نقشه بر روی یک سطح سه بعدی است و این تنها نورپردازی نیست. آنچه صرفا به عنوان اجزای نورپردازی است تنها از سخت افزار تشکیل شده است.
1. ویدیو پروژکتورها: مهمترین، اساسیترین و کلیدیترین سخت افزار اجرای یک ویدئو مپینگ، دستگاهی به نام ویدئو پروژکتور است. این دستگاه درگاه پخش محتوای مورد نظر ما است و البته باید نسبت به سایر انواع معمولی آن تفاوتهایی داشته باشد. به طور مثال قطعا روشنایی و لومن مورد نیاز برای اجرای یک projection mapping، بسیار بالاتر از حالات عادی است. سایر ویژگیهای مخصوص در این زمینه نیز وجود دارد که باید قبل از اجرای Video Mapping و به نسبت پروژه، مدنظر شما باشند.
2. لنز ویدیو پروژکتورها: سختافزار بسیار تعیینکنندهای که به نسبت محیط، فواصل انعکاس، سطح نمایش ویدیو و غیره میتواند تفاوتهای اساسی داشته باشد.
3. سوئیچهای گرافیکی: برای اجرای یک پروژه پروژکتور مپینگ باید از تلفیق چندین دیتا پروژکتور بهره بگیرید. سوئیچ ها، ارتباط میان این پروژکتورها را به عهده دارند و مقاطع زمانی فعال بودن یا نبودن آنها را تنظیم میکنند.
4. کامپیوترهای سرور: تمامی نیازهای نرمافزاری پروژه باید بر روی یک سیستم کامپیوتری قدرتمند سوار شوند. این کامپیوتر به عنوان سرور پروژه باید به اندازه کافی مشخصات مناسبی با ابعاد پروژه شما داشته باشد.
5. کانکسها و محافظها: اجرای چنین پروژههایی در فضای آزاد نیازمند حفاظهایی برای سختافزارهای دیگر در مقابل گردوغبار و سایر عوامل مخل محیط است.
پس از اشاره به امکانات و اجزای سختافزاری باید به نرم افزار بپردازیم. تفاوت میان ویدئو مپینگ و نورپردازی سه بعدی دقیقا از همین نقطه آغاز میشود.
بخش نرمافزاری Projection Mapping
1. مفاهیم محتوایی: عبارت نرم افزار تنها به برنامههای کامپیوتری اشاره نمیکند، بلکه تمامی طراحیهای مربوط به داستان و محتوا را نیز شامل میشود. باید مانند یک سناریست، داستان را بنویسید و در آن تمامی مفاهیم موردنظر برای انتقال به مخاطب را در نظر داشته باشید. مواردی از قبیل رنگها، المانها، سایهها، نور، شخصیتها، زمان و غیره در این حیطه هستند.
2. اسکن کرو: باید سطح موردنظر برای انعکاس محتوا را اسکن کرد. این اسکن برای شناخت آن سطح، زوایا و پستی و بلندیهای آن است. این کار را با نرمافزار اسکن کرو انجام دهید. از دیگر وظایف این نرمافزار، تطبیق عمق و المانها با این سطح است. در واقع فواصل و هندسه سناریو را از طریق این نرمافزار میتوانید بدست آورید.
3. پخش محتوا: نرمافزارهایی برای پخش سه بعدی محتوا بر روی سطحی که قرار است انعکاس بر روی آن انجام شود. برخی نرمافزارهای خاص برای ویدئو مپینگ در این زمینه موجود است که باید این کار را با آنها انجام دهید.
مدلهای پیادهسازی ویدئو مپینگ
امروزه از تکنولوژی ویدئو مپینگ برای استفاده در مکانهایی مانند تالارها، سالنها، استادیومها، مارکتها، رستورانها، پاساژها، بانکها و سایر موارد این چنینی بهره میگیرند. مدل اجرا و پیادهسازی این پروژههای عظیم، کاملا در ارتباط با فضای پیادهسازی آن است. این فضا چه داخلی باشد و چه خارجی دارای چالشهای خاص خود است اما در مورد فضاهای بیرونی باید دقیقتر بود و با مشکلات بیشتری روبرو هستیم. در اجرای پروژههای Projection Mapping در فضاهای داخلی، دیگر میتوان از تجهیزاتی مانند جعبههای ip65 استفاده نکرد. همچنین باید توجه داشت به دلیل داخلی بودن، امکان تسلط بر نور محیطی بیشتر از فضای بیرونی بوده و این چالش بزرگ نیز تقریبا حل میشود. تجهیزات نگهدارنده و محافظ نیازی ندارید و از عوامل محیطی مانند باد و باران در امان خواهید بود. در مورد اسکن سطح سه بعدی نیز، زمانی که در فضاهای داخلی فعالیت میکنید، قطعا با سطح کوچکتری روبرو هستید و زمان اسکن کمتر میشود و همچنین به دلیل فواصل کمتر، هماهنگی میان ویدیو پروژکتورها راحتتر بوده و تنظیمات خاصی را طلب نمیکند. با توصیه پروژکتور استور این موضوع را همواره به یاد داشته باشید که هرچه فضای اجرا بزرگتر و سطح سه بعدی وسیعتر میشود، محاسبات سختتر و زمانبرتر و در نتیجه کار بسیار مشکلتر میشود. بنابراین به طور کلی اجرا در فضاهای بیرونی دشوارتر بوده و تجهیزات و هزینه بالاتری را نیز میطلبد.
عوامل تاثیرگذار در اجرای موفق ویدئو مپینگ
برای اجرای موفق یک پروژه پروژکتور مپینگ باید به چندین نکته دقت کافی داشته باشیم و در صورتی که این موارد را رعایت کنیم، احتمال موفقیت ما در این زمینه بالاتر میرود.
1. موقعیت اجرای پروژه: کجا را برای اجرا انتخاب کردهاید و یا از شما خواسته شده که این وظیفه خطیر را بر روی چه سطحی و در چه فضایی پیاده سازی کنید؟ فضا یک عامل فوقالعاده تعیینکننده است. عواملی از محیط که در کار شما مانع ایجاد خواهند کرد، آنقدر میتوانند سبب اختلال شوند که به کلی بر کیفیت کار اثرگذار باشند. به طور مثال در مورد اختلالات نوری در محیط تحقیق کرده اید؟ آیا عواملی مانند درختان و کوهها و ساختمانهای اطراف را مطالعه نمودهاید؟ آنها مانع اجرا نیستند و اگر هستند برای از بین بردن و رفع این موانع چه فکری کردهاید؟ باید این سوالات را پاسخ دهید تا به یک شناخت خوب و جامع از محیط و فضای اجرای خود برسید.
2. تجهیزات: چه ویدیو پروژکتورهایی را استفاده خواهید کرد و از چه برندی بهره میگیرید؟ میتوانید برای پاسخ به این سوال با کارشناسان ما در پروژکتور استور مشاوره کرده و به نتایج جالبی برسید. در مورد موقعیت قرارگیری پروژکتورها فکری کردهاید و اگر قرار بر استفاده از فضاها و ساختمانهای مجاور باشد، رایزنیهای لازم را انجام دادهاید؟ در مورد لنزهای پروژکتور تا چه میزان اطلاعات دارید و آیا لنزی که استفاده میکنید برای اجرای این پروژه کافی به نظر میرسد؟ در صورتی که از صدا نیز بهره خواهید برد، به فکر سیستمهای صوتی قدرتمند و متناسب با فضای اجرا هستید؟ صدای خوب و کافی، جذابیت کار شما را صدچندان خواهد کرد. آیا نسبت به قدرت سیستمهای کامپیوتری خود ایمان دارید و آنها قابلیت پردازش این سطح از گرافیک را خواهند داشت؟ اگر قصد اجاره تجهیزاتی را دارید، آیا در مورد آن و بهصرفه بودن خرید یا اجاره مطالعهای کردهاید؟ آیا هزینهها را محاسبه نمودهاید؟
3. سناریو: چهقدر از تاثیرگذاری داستان خود مطمئن هستید؟ آیا با مشاوران حرفهای و مخاطبان خود صحبتی داشتهاید؟ در مورد ساخت انیمیشنهای سه بعدی چه خواهید کرد؟ آیا برون سپاری دارید یا اینکه از توان درون تیمی خود بهره خواهید برد؟
4. پیادهسازی: در این بخش باید به یک یا چند اجرای آزمایشی بپردازید و به یک باره وارد اجرای اصلی نشوید. این اجراهای آزمایشی تمامی عیوب و سوراخهای سناریو شما را برملا میکند و نهایتا به یک اجرای درست خواهید رسید.
ویدیو پروژکتورهای مخصوص اجرای ویدئو مپینگ
ویدیو پروژکتورهای مورد استفاده در فرآیند پروژههای ویدئو مپینگ از انواع برندهای مختلف و تولیدکنندههای گوناگون در سراسر دنیا میباشد. امروزه به دلیل ایجاد نیاز برای اجرای چنین پروژههایی خصوصا در زمینه تجاری و بازارهای کسب و کار، تمرکز شرکتهای تولیدکننده به سمت و سوی تجهیز محصولات خود به ویژگیهای مورد نیاز آنها شده است. همین رشد و توسعه قطعا بر روی کیفیت و نهایتا قیمت آنها نیز تاثیرگذار خواهد شد. در این باره میتوان مواردی را به صورت زیر عنوان کرد که در سالهای اخیر برای اجرای پروژههای Video Mapping تحت توسعه قرار گرفتهاند و قیمتها را جابهجا نمودند.
- زمانبندی پروژههای ویدئو مپینگ (دائمی و موقتی)
پروژههای دائمی نیازمند استقرار تجهیزات و سایر سختافزارهای محافظتی است. ویدیو پروژکتورهای مورد استفاده در پروژههای دائمی باید قابلیت کارکرد بیشتری داشته و مقرون به صرفهتر باشند. آنها در شرایط مختلف محیطی باید قابلیتهای خود را حفظ کرده و بهترین کارکرد را ارائه دهند.
- اندازه سطح سه بعدی
اینکه قرار است تصاویر و ویدیوهای ساخته شده برای سناریو مورد نظر بر روی چه سطحی انعکاس پیدا کند، در تعیین نوع و برند ویدیو پروژکتور بسیار اهمیت دارد. حتی در مورد فواصل نیز باید مطالعات دقیقی انجام شود. قدرت پروژکتور در پوشش فواصل قطعا در قیمت آن موثر میباشد.
- تعداد پروژکتورها
کیفیت پروژه و همچنین میزان پیچیدگیهای آن در تعیین تعداد پروژکتورها و همچنین انواع آن دخالت دارد. طبیعی است که تعداد بالاتر پروژکتورها، نیازمند هزینههای بیشتر جانبی نیز خواهد بود.
- ویژگیهای محیط
در زمینه ویژگیهای محیطی اولویت با نور است. میزان نور تعیین کننده قدرت ویدیو پروژکتور در ساختن تصاویر پرنورتر و درخشانتر است. قبلا تشریح کردیم که ویدیو پروژکتورهای قدرتمند، تصاویر شفافتر و روشنتری را میسازند.
- پیچیدگیهای پروژه
پروژههای پیچیده از لحاظ محتوا و زمان میتواند نیازمند پروژکتورهای قدرتمند باشد. این موضوع هزینهها را به شدت بالاتر خواهد برد.
نتیجه گیری
ویدئو مپینگ یک مفهوم تلفیقی است. دقیقا مطابق با ویژگیهای فنی آن که عبارت است از تلفیق چندین دیتا پروژکتور و تجهیزات نوری و سختافزارهای کامپیوتری که نهایتا منجر به تولید یک شوی سه بعدی بینظیر میشود. این تلفیق در زمینه تکنولوژی و هنر است. هنر نقش اساسی در پیادهسازی پروژههای قدرتمند ویدئو مپینگ دارد و هرچه توجه به این جنبه کار عمیقتر باشد، انتقال مفاهیم و پیامها نیز سادهتر خواهد بود. عمق هنر در کنار قدرت فنی تکنولوژی، در تولید یک محتوای ارزشمند کنار یکدیگر هستند و گروه کاری مجری این طرحها باید درک درستی از نقش هر یک از اینها در موفقیت داشته باشند. موضوعی که اغلب از آن غافل شده و صرفا از دید فنی نگاه میشود و البته با ممیزیهای بسیاری در هزینه، این قسمت نیز کاملا ناقص و بدون سر و ته جمع بندی میشود.
بحث در مورد پروژههای video mapping در دنیای دیجیتال کمتر از سایر حوزهها میباشد. این موضوع علاوه بر نو بودن این حوزه، به بحث هزینههای اجرا نیز مربوط میشود. در واقع این فناوری هنوز عمومی نشده و تنها توسط شرکتهای بزرگ و سازمانهای دولتی پیادهسازی میشود. جذابیتهای آن برای همگان کاملا عیان است و تاثیر آن در ارتقای کسب و کار و انتقال مفهوم بدون حرف و حدیث میباشد. بنابراین با اثبات این اثربخشی، تلاش برای نفوذ این تکنولوژی در لایههای زیرین جامعه بسیار است و تولیدکنندگان خصوصا در زمینه ویدئو پروژکتور سخت به دنبال ارتقای کیفیت و متناسب سازی قیمتها هستند. هدفی دشوار که رسیدن به آن با توجه به برخی مسایل کاری بس دشوار است. آنچه در این مقاله از پروژکتور استور به آن اشاره شد، یک اشاره مختصر به یک مفهوم عمیق بود. تلاش کنید که از طریق ویدیوهای بسیاری که در فضای مجازی در این مورد بازنشر شده است، با پروژههای باکیفیت اجرا شده در سطح دنیا آشنا شوید و تجهیزات و مجریان آن را شناسایی کنید. این فرآیند سبب خواهد شد که تسلط بسیار خوبی بر این حوزه پیدا کنید و احتمالا در آینده از مشتریان آن شوید. با این سرعت رشد تکنولوژی، زیاد دور نخواهد بود!
-
نسیم نیک منش - 1 سال پیشسلام یه سوال داشتم، توی باغ کتاب یک تونل هست که پروژکتورها تصاویر جالبی رو پخش میکنند، میخوام بدونم اون نحوه پیاده سازی هم همین ویدئو مپینگه؟4.8
مهدوی - 1 سال پیشسلام ممنون از سایت جامع و خوبتون واقعا اطلاعات تخصصی خیلی خوبی از سایت شما گرفتم و این نشان از تیم فنی و تخصصی خیلی خوبی هست که دارید و همیشه برام سوال بود که این تصویر پردازی روی ساختمان ها و برج آزادی به چه طریق هست که با مطالعه این مقاله و توضیحاتتون متوجه شدم به چه صورت هست و با چه نوع ویدئو پروژکتور هایی میشه اینکار رو انجام داد ممنون از سایت پروژکتور استور موفق و موید باشید.4.7
سمیرا افشار - 1 سال پیشبا تشکر از سایت خوبتون این یکی از بهترین و جامعترین مقالاتی بود که مطالعه کردم. تا به حال دربارهی این فناوری چیزی نشنیده نبودم و برام سوال بود روی ساختمونهای بلند چه جوری اشکال و تصاویر مخلف رو منعکس میکنند. یکی از کاربردهای دیگه هم که دیده بودم توی مراسم و مجالس عروسی هستش که برای مثال ویدیوی عروس و داماد به جای اینکه بر روی پرده نمایش پخش بشه، روی کیکهای چند طبقه و بلند نمایش میدن. ویدئو مپینگ تکنولوژی جالبی هستش و مسلما از ویژگیهای حرفهای باید برخوردار باشه برای مثال میزان روشنایی و نسبت پرتاب دستگاه چقدر باید زیاد باشه که توی فضاهای باز و گسترده بتونه به خوبی تصاویر رو نمایش بده.4.8