ویدئو پروژکتور و منبع نور آن

استفاده از نمایشگرها و نوع نگاه کاربران و تولیدکنندگان به این صنعت، به شدت دچار تحول شده است. دیگر هیچ کاربری برای انجام کارهای خود، کیفیت پایین تصویر را تحمل نمیکند حتی اگر زمینه کاری وی ارتباط چندانی با کیفیت تصویر نداشته باشد. این صنعت با ورود تکنولوژیهای بهروز و کاملا پویا، هر روز رو به جلو حرکت میکند و واقعا عمر جذابیت نمایشگرها برای کاربران به مدت زمان خیلی کمی رسیده است. به همین دلیل است که میتوان ادعا کرد علاوه بر این فناوریهای نوین، آن چه در نگاه اول، نظر کاربر را جلب میکند، تولیدکنندگان بیشماری است که هر یک متد و پیکربندی خاص خود را برای ساخت و تولید آنها دارند.
ویدئو پروژکتورها در این میان از قدیمیترین نمونههای نمایش تصویر برای کاربران بودهاند، اما آنچه که شما امروز از این دستگاه در بازار مشاهده میکنید، چیزی فراتر از یک پرده و یک دستگاه مکعبی منعکسکننده نور است. این دستگاهها به شدت رشد کردهاند و امروز به سطحی از کیفیت تصویر دست یافتهاند که قابل مقایسه با سالهای پیش نیست. همانطور که مشخص است و البته برای همه کاربران هم به عنوان اولویت اول در خرید ویدئو پروژکتور مطرح میشود، فاکتوری به نام "کیفیت تصویر" میباشد. این کیفیت یک تابع از پارامترهای متعددی در نمایشگر است که میتوان آنها را به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار داد، اما در این نوشتار به دنبال بررسی یک جنبه سختافزاری از این فاکتورها خواهیم بود. "منبع نور" هر ویدئو پروژکتور از جمله مهمترین بخشهای سختافزاری موثر در کیفیت تصویر آن است. در ادامه بیشتر توضیح میدهیم.
انواع منبع نور ویدئو پروژکتور
قلب هر دیتا پروژکتور فارغ از سایر بخشهای سختافزاری و نرمافزاری آن متشکل از دو آیتم ضروری است که شامل "فناوریهای تصویربرداری" و البته "منبع نور" میشود. این دو مفهوم به صورت کامل با یکدیگر هماهنگ هستند و برای انتخاب یک فناوری تصویر مشخص باید در مورد منبع نور آن نیز ایده درستی داشت. آنها به مانند جفتی هستند که به تبعیت از یکدیگر عمل میکنند و خروجی این تعامل تبدیل به عملکردی میشود که دستگاه از خود برای کاربر ارائه میدهد. بنابراین بهتر است در ابتدا نگاهی به پرکاربردترین و رایجترین تکنولوژیهای تصویربرداری در دنیای امروز بیندازیم و سپس در مورد منابع نوری مانند لیزری، لامپ و LED به تفصیل سخن بگوییم.
تکنولوژیهای تصویربرداری
به جرات میتوان ادعا کرد که تمامی نمایشگرهایی که به صورت رنگی در بازار موجود هستند و البته در گذشته نیز برای کاربران ارائه شدهاند، بر مبنای درکی هستند که سازندگان و متخصصین از مشاهده سیستم بینایی بشر به دست آوردهاند و این درک پایههای هر سیستم تصویر را تشکیل داده است. کاملا طبیعی است که مفهوم نور در این میان یک پدیده غیر قابل انکار است که حضور آن سبب دسترسی به مشاهده ترکیبی از رنگها برای انسان میشود. با همین ایده، اگر چشم انسان در حضور یک منبع نور، شاهد تلفیق رنگها باشد، این رنگها همان سه رنگ مشهور قرمز، سبز و آبی است. ترکیب متناسب این سه رنگ سبب تولید تمام رنگهای طبیعی میشود. در حالت اولیه آن، ماهیت اغلب رنگهای موجود در نمایشگرها نیز مبتنی بر همین سیستم تعریف شده است.
اینکه یک سیستم نمایشگر تصویر بدون توجه به برند و نوع آن، اقدام به تولید رنگ میکند، همان عمل ترکیب قرمز، سبز و آبی است و آنها را به نسبتهای مختلف همانند یک نقاش در هم میآمیزد و بهترین خروجی را برای نمایش تحویل کاربر میدهد. در سالهای اخیر، کمبودهای مطرحشده در این مورد را با افزودن برخی از رنگهای دیگر مانند زرد، فیروزهای و یا بنفش جبران کردهاند و تلاش بر این بوده که تمامی رنگهای موجود و قابل ارائه را به سادگی تولید کنند. این رنگهای افزودنی امکان ترکیب با سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی را داشته تا برخی از رنگهای دیگر مانند سفید را نیز تولید کنند. به علت سادگی سیستم RGB و همچنین بالابودن گیرندگی این رنگها توسط چشم انسان، تمرکز ما بر روی دیتا پروژکتور کارا و موثر خواهد بود.
تولید رنگها
برای درک چگونگی ترکیب رنگها در تولید یک رنگ خاص دیگر، بهتر است به مفهوم دایره 8X در سیستمعامل ویندوز خود سر بزنید. این دایره با قرارگرفتن بر روی یک پیکسل، ترکیب رنگهای تشکیلدهنده آن را برای شما نمایان میکند و این در حالی است که معمولا این کار با چشم امکانپذیر نیست. شاید شما بتوانید با ایجاد فاصله از مانیتور به اندازه کافی، تاحدودی و به صورت کاملا مبهم، ترکیب رنگها را تشخیص دهید، اما این عمل میتواند کاملا در این زمینه برای شما یک الگوی عملی درست باشد. میتوانید با خاموش کردن برخی از رنگها، ترکیب دوبارهای از این فضا را مشاهده کنید که منجر به تولید رنگهای دیگری شده است. در نتیجه، تغییر در ترکیب رنگها، خروجی این سیستم را به رنگ دیگری میرساند که شاید برای بیننده آزاردهنده باشد. این همان ماهیت طبیعی سیستمهای تولید رنگ، در ترکیب درست از آنها است.
رویکرد ایجاد رنگ در projector امروزی و فناوریهای سطح بالای آنها، دقیقا مبتنی بر همین تعریف است. یعنی در لحظه با ترکیب رنگها روی صفحه نمایش این اتفاق رخ میدهد و رنگ نهایی ایجاد میشود. در ویدئو پروژکتورهای جدید، با قیمتهای بسیار بالا و البته تکنولوژیهای فوقالعاده جدید، از سهتراشه تصویربرداری به صورت گروهی استفاده میشود که میتواند LCD ، LCoS و یا در بهترین حالت DLP باشند. پرتوهای لیزری به صورت تلفیقی بر روی یک پیکسل تابانده میشود و میزان شدت هر یک از این سه رنگ در تولید رنگ خاصی در آن ناحیه نقش اصلی را ایفا میکند. در تعریف عامیانه این فناوری این گونه تعبیر میشود که باید تصویر را به صورت نقطه نقطه رنگ کرد و هر دفعه یک نقطه هدف تابش تراشهها قرار میگیرد. نمایشگرهای ویدیویی دیجیتال، مانند پروژکتور LCD پیکسلهایی دارند که قابلیت آدرسدهی جداگانه را دارند و این موضوع امکان میدهد که ترکیبات اولیه رنگها، هر رنگی را تولید کنند. اینکه در فواصل دورتر شما این تصاویر را آمیخته و بدترکیب مشاهده میکنید، به دلیل خاموشبودن پیکسلها در این ناحیه برای چشمان شما است و این تنها یک مفهوم ساده در زمینه بینایی شما است.
مفاهیم زمان و فضا
یکی دیگر از روشهای ایجاد و ساخت رنگها در نمایشگر، استفاده از نمایش ترتیبی رنگها در کل تصویر است. در واقع رنگهای قرمز، سبز و آبی به صورت جداگانه بر روی کل تصویر منعکس میشود و این موضوع به قدری سریع اتفاق میافتد که ترکیب مناسبی از آنها را به کاربر نشان میدهد. اغلب ویدیو پروژکتورهایی که از یک تراشه برای این منظور استفاده میکنند مبتنی بر این روش عمل میکنند که مدلهای استفادهکننده از فناوریهای DLP نیز از همین دسته میباشند. از مهمترین بحرانهای قابل پیشبینی در این روش، اختلال در سرعت توالی نمایش رنگها است که اگر این موضوع رخ دهد، سبب بروز صحنههای آزاردهنده در حین نمایش میشود. این موضوع خصوصا در مورد تصاویری که با سرعت بیشتری نمایش داده میشوند، میتواند محتملتر باشد. همین موضوع نیز میتواند یک تابع از عملکرد منبع نور باشد. یکی از روشهای حل این پدیده در دیتا پروژکتورهای تکتراشه ای، استفاده از ویدئو پروژکتور LED است. LEDها در جلوگیری از بروز مشکلات به اصطلاح "رنگینکمان" برای ویدیو پروژکتورها بسیار موثر عمل میکنند و عملکرد بهتری نسبت به لامپهای معمولی از خود ارائه میدهند. بنابراین اگر احساس میکنید که این رنگینکمانها را بیشتر از همیشه و بیشتر از افراد دیگر مشاهده میکنید، میتوانید سراغ انواع پروژکتورهای تکتراشهای لیزری بروید. اغلب برندهای تولیدکننده ویدئو پروژکتورهای تکتراشهای در سالهای اخیر، گامهای بلندی را برای حل مشکل "رنگینکمان" برداشتهاند و دستاوردهای قابل توجهی نیز کسب کردهاند اما یک توصیه بزرگ در این مورد میتواند تعویض این نوع از ویدیو پروژکتور با سایر انواع موجود در بازار باشد.
از مزایای پروژکتورهای تکتراشهای که با بهکارگرفتن LEDها، اثر رنگین کمانی آنها کاهش یافته است، میتوان به این اشاره کرد که آنها همیشه فضای کمتری از لحاظ سختافزاری اشغال میکنند و سبکتر از نمونههای مشابه خود با فناوریهای دیگر هستند. به همین دلیل است که معمولا برندهای معتبر برای ساخت دیتا پروژکتورهای جیبی و دستی خود، از این مدلهای تکتراشهای همراه با LCD یا LCoS استفاده میکنند و رواج آنها بیشتر است.
نور در رنگ سفید و نور در نمایش رنگها
پروژکتورهای تکتراشهای در مقایسه با انواع دیتا پروژکتورهای سهتراشهای که روشنایی و نور یکسانی داشته باشند، قیمت کمتری دارند. اما این تفاوت در مورد روشنایی رنگ سفید و روشنایی مربوط به رنگهای دیگر میتواند فراتر از حد تصور شما باشد. روشنایی رنگ سفید دقیقا مربوط به مبحثی به نام "لومن" است که درجهبندی و استاندارد خاص خود را دارد که در دستگاههای پروژکتور تعریف میشود. این مقدار نور و روشنایی را در یک تصویر کاملا سفید اندازهگیری میکنند و درجهبندی آن با همین شیوه مورد سنجش قرار میگیرد. اما در مورد نور و روشنایی رنگ، باید هر سه رنگ قرمز، آبی و سبز را به صورت جداگانه اندازه گرفته و میانگین آنها را در نظر گرفت.
از آنجا که ویدئو پروژکتورهای سهتراشهای، برای تولید رنگ سفید هم از ترکیب سه رنگ قرمز، آبی و سبز استفاده میکنند؛ میزان این دو فاکتور یعنی روشنایی رنگ سفید و روشنایی میانگین این سه رنگ با یکدیگر برابر است. این موضوع در مورد ویدئو پروژکتورهای تکتراشهای میتواند اینگونه نبوده و تفاوتهای چشمگیری داشته باشد. این تفاوت را میتوان اینگونه تفسیر کرد که روشنایی رنگ در یک دیتا پروژکتور سهتراشهای حتما بیشتر از روشنایی رنگ در پروژکتورهای یک تراشهای است و اما در مورد رنگ سفید میتواند حتی برابر نیز باشد. هر چند قطعا از لحاظ قیمت دیتا پروژکتور این دو تفاوتهای ملموسی خواهند داشت. به همین دلیل است که معمولا برای کاربریهای ساده و اداری و آموزش میتوان از ویدیو پروژکتورهای تکتراشهای استفاده بهینهای کرد و منابع را به صورت مفید به کار برد. اما در مورد موارد کاربردی مانند تماشای فیلم، کارهای گرافیکی، گیمینگ و سایر موارد این چنینی وابسته به کیفیت تصویر بهتر است از سهتراشهایها استفاده کرد. تمام این بحث کیفیت تصویر و تلفیق استاندارد رنگها برای یک نمایش دلنشین، مربوط به روشهای ایجاد رنگ در پروژکتورها است که "مسیرهای تابش نور" در این میان از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار میباشد. اینکه نور از منبع مشخصی به لنز تابیده شده و از آن به روی صفحه نمایش یا پرده تابانده شود، موضوع بسیار مهمی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
مسیرهای نوری
توصیف مسیرهای نوری برای شفاف کردن روشهای ایجاد رنگ در ویدئو پروژکتورها است. در واقع این دستگاهها چگونه رنگها را به سوی صفحه نمایش میتابانند و شیوه هدایت این رنگها به سمت صفحه چیست؟
در پروژکتورهای ساختهشده با استفاده از لامپها، نور سفید از طریق یک لامپ تابیده میشود و در ادامه این نور سفید به سه رنگ مشهور تجزیه می گردد. در انواع LED ویدیو پروژکتورها، از سه نوع LED به رنگهای قرمز، آبی و سبز استفاده میشود و در برخی انواع دیگر آن نیز از رنگهای آبی و زرد شروع کرده و با فیلترهای مخصوصی از این رنگها، میتوان قرمز و سبز را نیز جداسازی کرد. در دیتا پروژکتور لیزری با نور لیزر آبی این فرآیند را آغاز میکنند و با افزودن رنگ فسفری به این روند، آن را تحریک کرده و رنگ زرد را بدست میآورند و سپس از این رنگ زرد به رنگهای قرمز و سبز میرسند.
تغییرات و تحولات صورت گرفته در مورد مسیرهای نوری، هیچ تاثیری در مورد اینکه چه منبع نوری را انتخاب کرده باشید، نخواهد داشت. این در حالی است که تعداد تراشههای انتخاب شده توسط شما دقیقا در این مسیر تاثیرگذار است. در پروژکتورهای سهتراشه ای، به صورت همزمان، هر سه رنگ از طریق لنز به سمت صفحه نشانه گرفته شده و تابانده میشوند. در ویدئو پروژکتور تکتراشه ای، مسیر انجام این کار پیچیده است و باید دقیقا در یک زمان مناسب، رنگ مورد نظر به سمت صفحه تابانده شود و هر لحظه تنها یک رنگ میتواند کانال را اشغال کند. این موضوع نیاز به یک برنامهریزی بسیار دقیق دارد که اختلالی در مورد نمایش رخ ندهد. پروژکتور LED مبتنی بر یک تراشه که هر سه رنگ موردنظر را در قالب LEDهای خود دارد، میتواند به سادگی آنها را در مورد تشکیل هر رنگ مشخصی روشن یا خاموش کند. این در حالی است که همین اتفاق در یک تکتراشهای مبتنی بر لامپ، نیازمند فرآیند زمانبندی تابش رنگ در بازههای مشخص و دقیق است. این دستگاهها از چرخههای رنگ استفاده میکنند و رنگ آبی را بر روی این چرخ فیلتر میکنند تا نور زرد فسفری را به نورهای قرمز و سبز تجزیه کنند. این چرخهها امکان نمایش رنگهای بیشتری را به دستگاههای دیتا پروژکتور تکتراشهای میدهند. بنابراین برای تماشای تصاویر در اتاقهای کنفرانس یا فضاهای کلاسی و اتاقهای نشمین خانواده، میتوان از یک ویدیو پروژکتور تکتراشهای مبتنی بر لامپ تصویر که یک پنل سفید به چرخه رنگی آن افزوده شده باشد، استفاده کرد. در واقع میتوانید از یک ویدئو پروژکتور خانگی استفاده نمایید.
منابع نوری در ویدیو پروژکتور
باید به یک سوال اساسی در مورد منابع نوری پاسخ داده شود و آن سوال این است که لامپ بهتر است یا بدون لامپ؟
دستهای از ویژگیهای خاص برای استفاده یا عدم استفاده از منابع نوری دیتا پروژکتور به صورت لامپ و یا به صورت جامد وجود دارد. ویژگیهایی مانند میزان روشنایی و نور در آنها، طول عمر اسمی عادی برای آنها و میزان روشنایی اولیه از دست رفته در ابتدای بهکارگیری، که هر کدام میتواند به نسبت منبع نوری تفاوتهای چشمگیری داشته باشد.
لامپها در مقایسه با فناوریهای حالت جامد، در دو فاکتور از این مجموعه دارای برتری هستند و انواع لیزری نیز در هر سه مورد ذکر شده نسبت به فناوریهای حالت جامد برتر هستند. لامپها از جیوه برای عملکرد خود بهره میبرند که خود این ماده میتواند در مورد سلامتی مصرفکنندگان بسیار مضر باشد و برای دفع آن باید تدابیر درستی اندیشیده شود. به همین دلیل و بسیاری از علل مشابه آن، لامپها در انتهای راه تکامل خود هستند و به تدریج از این گستره خارج میشوند. برای دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص ویدئو پروژکتور میتوانید به سایت پروژکتور استور مراجعه نمایید.
محدوده روشنایی و نور ویدئو پروژکتورهای مبتنی بر لامپ در حدود 1000 تا 43000 لومن است که البته در گذشته نه چندان دور آنها خیلی کمتر از این مقدار را برای روشنایی ارائه میدادند. این مقادیر بسیار بیشتر از دیتا پروژکتورهای مبتنی بر LED است که بین 10 تا 4500 لومن را پشتیبانی میکنند. بهترین نوع روشنایی در پروژکتورهای مبتنی بر لیزر است که بین 32 تا 75000 لومن را ارائه میدهند.
طول عمر لامپها نیز در ویدئو پروژکتورهای مختلف متفاوت است. پروژکتورهای امروزی به صورتی که تمام توان خود را در زمان استفاده بهکار بگیرند، میتوانند بین 2000 تا 10000 ساعت ارائه خدمات دهند و اگر در حالت اقتصادی و اکو از آنها استفاده شود، این میزان به 2500 تا 20000 ساعت هم میرسد. این ارتقای زمانی به دلیل کاهش مصرف برق و کاهش روشنایی لامپ میباشد. این حالت را معمولا در کلاسهای درسی که دیتا پروژکتور برای مدت زمان مشخصی به صورت مداوم روشن است، استفاده میکنند. لامپ ویدیو پروژکتور به صورت معمول نیاز به تعویض در بازههای زمانی مشخص دارند. این تعویض به دلیل کاهش توان آنها برای ارائه روشنایی ایدهآل جهت نمایش است. این بازههای زمانی وابسته به میزان استفاده شما از آنها و همچنین میزان روشنایی بهکاررفته در زمان استفاده خواهد بود.
یکی از مهمترین مزیتهای استفاده از لامپها در ویدیو پروژکتور مربوط به هزینههای پایینتر است. این موضوع به شما امکان میدهد که این پروژکتورها را با قیمت بسیار کمتری نسبت به سایر نمونهها تهیه کنید. این قیمت اولیه جذاب در آینده با قیمت بالای تعویض لامپ برای شما کاملا بیاثر خواهد شد. در واقع اگر انتظار شما برای استفاده از ویدئو پروژکتور زیاد باشد، تعداد تعویض لامپ بالاتر شده و هزینههای بعدی نیز به تبع آن بیشتر خواهد شد. به همین دلیل است که معمولا برای مکانهای عمومی و محیطهای آموزشی که ممکن است استفاده آنها از دیتا پروژکتور کلاسی محدود به چند ساعت در هفته باشد، میتوان از انواع مبتنی بر لامپ استفاده کرد اما اگر برای دیدن فیلم و مصارف خانگی و گیمینگ به دنبال این دستگاهها باشید، بهتر است فکر دیگری برای این موضوع بکنید. در هر حال باید توجه داشته باشید که هزینههای تعویض لامپ به شدت بالا است و باید مراقب این قسمت از داستان باشید. بنابر این محاسبات، پروژکتورهای مبتنی بر لامپ در درازمدت میتوانند هزینههای بالایی را به شما تحمیل کنند. به همین دلیل میتوانید سراغ یکی از ویدئو پروژکتورهای استفادهکننده از فناوری حالت جامد و یا انواع لیزری آن بروید.
ویدیو پروژکتورهای لیزری، LEDها و منابع نوری هیبریدی
LEDها از انواع فناوریهای مورد استفاده برای ویدئو پروژکتورهای سایز کوچک است. ویدئو پروژکتور جیبی و دستی که حتی در جیب پیراهن شما نیز جای میگیرند و وزن بسیار کمی دارند. به دلیل این حجم و وزن پایینتر، آنها به دنبال کسب بیشترین روشنایی از LEDها هستند و اتفاقا در این مسیر به موفقیت نیز رسیدهاند و توانستهاند در نمایش رنگهای پویا و روشنایی بهینه کاملا موفق باشند. استفاده از این نوع دیتا پروژکتورها برای فضاهای آموزشی و کلاسی کمتر است اما برای تماشای ویدیو و فیلم برخی از مدلهای این نوع کاملا ایدهآل هستند.
در برخی از ویدیو پروژکتورهای کوچک، بدون استفاده از LEDها اقدام به نمایش تصویر میکنند. آنها از منابع لیزری برای این منظور استفاده میکنند و مزیت آنها نسبت به نمونههای LED، میزان فوکوس تصویر در هر فاصله از صفحه نمایش است. یکی از معایب انواع لیزری نیز مربوط به ایجاد لک در نمایش تصویر است. برای از بین بردن این مورد، معمولا از میزان فوکوس کاهش میدهند و یک تعادل نسبی و استاندارد میان این دو فاکتور برقرار میکنند.
در صورتی که سایز پروژکتورها اندکی از این میزان بیشتر باشد، روشنایی آنها به محدوده 1500 تا 4500 لومن خواهد رسید و امکان یک انتخاب بهینه از میان منابع نوری حالت جامد LED، لیزرها و انواع هیبریدی را میدهد. هیبریدیهای معرفی شده اغلب در دسته دیتا پروژکتور تک تراشهای DLP هستند. آنها برای رسیدن به میزان روشنایی ایدهآل از میزان کنتراست و دقت رنگ بالایی برخوردار شدهاند و یکی از بهترین مدلها و نمونهها برای استفاده در آموزش و تجارت هستند. از دیگر موارد مهم قابل ذکر در مورد ویدئوهای LED، استفاده از تعداد معین آنها در هر واحد مساحتی است و باید این قواعد برای یک نمایش درست رعایت شود. این موضوع در ارائه یک دقت رنگ کامل و استاندارد بسیار مهم بوده و فاکتور حیاتی تلقی میشود.
ویدئو پروژکتورهای لیزری
ویدیو پروژکتورهای لیزری در هر محدودهای از روشنایی که باشند، میتوانند به صورت بالقوه بهترین حالت از کنتراست و دقت رنگ را برای کاربر نمایش دهند. این موضوع بسیار بهتر از انواع لامپی و جامدی خواهد بود. برخلاف آنچه که در VIDEO PROJECTORمبتنی بر لامپ و LED وجود داشت، تاکید بر میزان روشنایی و نور در یک ویدیو پروژکتور هیچ آسیبی به دو فاکتور دیگر آن یعنی کنتراست و دقت رنگ وارد نمیکند و حتی اگر آنها میزان کمتری نسبت به نمونههای لامپی و جامدی داشته باشند، باز کیفیت تصویر بهتری خواهند داشت.
از دیگر مزایای ویدئو پروژکتور لیزری میتوان به قابلیت کاربری لذت بخش از آنها در بالاترین حد روشنایی اشاره کرد. به زبان عامیانه، بالابردن میزان روشنایی در یک دیتا پروژکتور لیزری هیچ تداخلی با داشتن دقت رنگ کافی ایجاد نخواهد کرد و تصاویر بسیار قابلقبول و باکیفیت برای کاربر ارائه خواهد شد. اغلب پروژکتور لیزری امروزی را با یک تراشه تکی DLP، جفت کرده و از سه LCD برای آن استفاده میکنند که عملا آنها را بینیاز به تعمیر کرده و به یک دستگاه همواره آماده خدمت تبدیل میکند. این یکی از آرزوهای افرادی است که استفاده بالایی از این دستگاه دارند و میتوانند بدون هیچ دغدغهای از آن کار بکشند. به همین دلیل از این نوع لیزری برای مکانهای عمومی پر استفاده مانند فروشگاهها، موزهها، مساجد و عبادتگاهها و غیره بیشتر استفاده میکنند.
کلام آخر
اینکه کدام یک از فناوریهای منابع نور برای مشاهده یک تصویر ایدهآل مناسب باشد، بدون توجه به تازگی یا قدیمیتر بودن آنها، یک انتخاب شخصی مبتنی بر ترجیحات شما است. شما باید با توجه به تعادل در هزینهها، کیفیت تصویر موردنظر و حتی میزان استفاده خود آنها را انتخاب کنید و زمانی میتوانید از انتخاب خود رضایت داشته باشید که خروجی کار، یک ویدیو پروژکتور با عمر طولانی و هزینههای جانبی کمتر باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با فروشگاه پروژکتور استور ارتباط گرفته و از مشاورهی رایگان کارشناسان ما بهره بگیرید.