راهنمای انتخاب مانیتور گیمینگ دی 1402
خرید برترین مانیتورهای گیمینگ
گیمر بودن در دنیای امروز و خصوصا در کشور ما با چالشهای بزرگی روبرو است. دستیابی به یک مانیتور جذاب با تمامی مشخصات فنی لازم برای بازیهای ویدیویی عملا به رویایی تبدیل شده است که البته با هزینههای بالا قابلیت دسترسی دارد. کنسول بازی یا سیستم کامپیوتری مورد نظر در هر سطحی از پردازش گرافیکی و دادهای که باشد، نیازمند نمایشگری پرقدرت برای ارائه خروجیها خواهد بود. آنچه در دنیای امروز دیده میشود، حرکت بزرگی از سوی برندهای شناخته شده برای تقویت این دسته از مانیتورها میباشد. اگر تا همین چند سال پیش تفاوتی بین این دستگاهها با سایر مانیتورهای اداری و سازمانی وجود نداشت، امروزه یک بخش عظیمی از توان فنی شرکتهای غول پیکر جهانی به سراغ طراحی و ساخت مانیتورهای گیمینگ رفته است. به همین دلیل هم تنوع زیادی در مورد این دستگاه میتوان در بازار مشاهده کرد و انتخاب از بین این سیستمها با توجه به قابلیتهای مختلف کاری دشوار است. پرواستور تلاش میکند تا در این نوشته تمامی آنچه را که شما قبل از خرید مانیتور گیمینگ لازم دارید در اختیارتان بگذارد. در مورد ویژگیهای فنی به صورت تفکیک شده بحث خواهیم کرد و استانداردهای لازم برای استفاده از آنها در بازیهای ویدیویی را معرفی میکنیم. در نهایت آنچه که ما اینجا انتقال میدهیم کاملا سازگار با شرایط بازار کشور بوده و امکان دستیابی به مدلهای معرفی شده و قابلیتهای مورد نظر وجود خواهد داشت.
ویژگیهای نمایشگر بازیهای ویدیویی
هر دستگاه نمایشگری با توجه به نوع کاربرد آن دارای ویژگیهای مشخصی است که میتواند سرویس متناسبی را در اختیار کاربر قرار دهد. مانیتورهای گیمینگ نیز به همین ترتیب قبل از خرید باید در مورد فاکتورهای متعددی مورد بررسی قرار بگیرند تا بهترین مدل توسط علاقهمندان انتخاب شود. همچنین دقت داشته باشید که تنها وجود این ویژگیها کافی نیست بلکه باید هر یک سطح مشخصی را برای اجرای صحیح بازیهای ویدیویی داشته باشند. در پرو استور به این مختصات فنی اشاره خواهیم کرد و آنها را در مورد مقادیر استاندارد مورد بررسی قرار خواهیم داد :
وضوح تصویر مانیتور
قطعا مهمترین و جذابترین بخش از یک دستگاه نمایشگر مربوط به تصویر پخش شده از آن و کیفیت این بخش از دستگاه است. طبیعی است که هر چه این وضوح بیشتر باشد کاربر لذت بالاتری از مشاهده محتوا خواهد برد. مفهوم رزولوشن به این صورت است که در واقع یک مبنای اصولی برای صحبت در مورد تعداد پیکسلهای موجود در طول و عرض تصویر خواهد بود. واحد مشخصی برای سنجش این مفهوم وجود ندارد و تنها با ذکر آن در یک عبارت طول در عرض نمایش داده میشود. هر چه مقدار آن در مانیتور مخصوص بازی بالاتر باشد به صورت مشخص وضوح تصویر نیز بیشتر خواهد شد. دلیل این موضوع به تعداد پیکسلهایی برمیگردد که میتوانند جزئیات را بر روی صفحه نمایش تصویر کنند. پیکسلهای بیشتر به معنای رزولوشن بالاتر و وضوح بیشتر تصویر خواهد بود.
سطوح رزولوشن مختلف در ابعاد متفاوتی تقسیمبندی شده و از گذشته دور تا به امروز توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. شاید اولین سطح رزولوشن که به صورت ویژه مورد نظر علاقهمندان قرار گرفت و تا حدودی انتظارات آنها از یک تصویر واضح را برآورده کرد، نوع اچ دی آن بود. رزولوشن HD ابعاد مشخصی به اندازه 1280 در 720 پیکسل را ارائه میکرد و تصاویر ارسال شده با این مشخصات میتوانستند نسبت به نمونههای قبل شرایط بسیار بهتری داشته باشند. مدت زمان زیادی طول نکشید که این رزولوشن در مانیتور گیمینگ تبدیل به یک نوع استاندارد بسیار رایج و محبوب در بین علاقهمندان به نام FULL HD شد. ابعاد تصویری با رزولوشن Full HD معادل 1920 در 1080 پیکسل بوده و هنوز به عنوان یک مبنای عملکردی قابل قبول در بین کاربران شناخته میشود. با اندکی تغییرات و توسعه لازم صورت گرفته بر روی FHD، امکان استفاده از آن در دستگاههای عریضتر و تحت عنوان رزولوشن WUXGA فراهم شد. این تراکم پیکسلی دارای ابعادی به اندازه 1920 در 1200 پیکسل بود. به این ترتیب عرض تصویر افزایش پیدا کرده و قابلیت نمایش گستردهتر را پیدا کرده بود. هر چند رزولوشن مورد نظر چندان در مانیتورها مورد استفاده قرار نگرفت اما به هر حال از جمله استانداردهای قابل قبول در بین کاربران حرفهای میباشد.
تراکم پیکسلی تحت عنوان 2K به عنوان اولین جرقه نمایش تصویر در یک وضوح پیشرفته و استثنایی شناخته میشود. این تراکم که با ابعاد 2160 در 1440 پیکسل به بازار عرضه شد، شرایط مناسبی را برای استفاده در مانیتورهای گیمینگ فراهم کرده بود. بازیهای ویدیویی با این ابعاد جذابیتهای بسیار بیشتری نسبت به نمونههای قبل داشتند و میتوان از 2K به عنوان استاندارد پایه نمایشگرهای بازیهای ویدیویی یاد کرد. بعد از آن نوبت رونمایی از بهترین و احتمالا شناخته شدهترین سطح رزولوشن موسوم به 4k بود. نمایشگرهای دارای تراکم پیکسلی فورکی، ابعادی به اندازه 3840 در 2160 پیکسل را داشتند و تقریبا تمامی مدلهای برتر دنیا در تمامی کاربردهای ممکن از جمله گیمینگ به سراغ این رزولوشن رفتند. ابتدای معرفی این سطح تراکم پیکسلی مواجه با قیمت بالا و هزینههای خرید نه چندان مناسب برای کاربر بود. همین موضوع سبب شد که امکان تهیه چنین مانیتورهایی برای بسیاری از افراد وجود نداشته باشد. اما به مرور زمان هزینههای خرید و قیمت مانیتور 4k به شدت کاهش پیدا کرد و برندهای تولیدکننده برای توسعه کاربری از چنین دستگاههایی اقدام به تعدیل قیمت کردند. متخصصین و بزرگان فعال در زمینه توسعه رزولوشنها، حتی اقدام به معرفی تراکمی به اندازه 8K کردند که اگر چه به عنوان یک رزولوشن در بازار موجود است اما مشابه با سالهای اولیه معرفی 4k هنوز به رواج و شهرت آن نرسیده است. از سوی دیگر همچنان با قیمت بالا و مقاومت خرید از سوی کاربر روبرو است.
مانیتورهای گیمینگ موجود در بازار امروز دنیا غالبا با سطح تراکم پیکسلی 4k عرضه میشوند. این یک قاعده کلی برای چنین دستگاههایی است هر چند که میتوان تعداد زیادی از مانیتورهای بازی ویدیویی با رزولوشن FHD را هم پیدا کرد. اما بدون شک دلیل تولید آنها توجه به کاربرانی است که شاید امکان خرید نمونه 4k را نداشته باشند. در هر صورت انتخاب رزولوشن مورد نظر برای مانیتور گیم زمانی میتواند موثر و واقعی باشد که پردازنده گرافیکی به کار رفته بر روی کنسول بازیها سیستم کامپیوتری نیز امکان ارسال دادههایی با این مشخصات به مانیتور را داشته باشد. کاربران در هنگام خرید باید نمایشگرهای متناسب با نوع پردازنده خود را انتخاب کنند در غیر این صورت تنها امکان دسترسی به حداقل میزان تراکم پیکسلی را دارند.
سایز صفحه نمایش مانیتور گیمینگ
اندازه صفحه نمایش یک مورد کاملا انتخابی برای کاربر است و نمیتوان قاعده کلی برای آن در نظر گرفت. اما استانداردهای مشخصی برای ایجاد تناسب بین رزولوشن و اندازه وجود دارد. به طور مثال تاکید شده است که در صورتی که سطح رزولوشن دستگاه شما کمتر از مقدار فول اچ دی است، حتما سایز را به مقدار کمتر از 24 اینچ برسانید و مطمئن شوید که میزان کشیدگی پیکسلها برای پر کردن سطح صفحه نمایش حالتی ایدهآل و طبیعی به خود خواهد گرفت. این در حالیست که برای مقادیر تراکم پیکسلی بالاتر مانند فورکی میتوان اندازه صفحه نمایش مانیتور گیمینگ را حتی تا بیش از 30 اینچ نیز افزایش داد. Gaming Monitor با توجه به نوع کاربرد و فاصله طولی از چشم کاربر، باید اندازه صفحه نمایش استاندارد داشته باشند. مقادیر بزرگتر و کوچکتر حتی از لحاظ سلامتی بینایی نیز میتواند بیننده را دچار چالشهای جدی کند.
تکنولوژی ساخت صفحه نمایش
نوع صفحات نمایش استفاده شده در ساختار فنی مانیتورهای گیمینگ به دو دسته LCD و LED تقسیمبندی میشود :
مانیتورهای LCD
تکنولوژی ال سی دی شامل استفاده از کریستال مایع برای تفکیک نور و تولید رنگهای مختلف است. در ساختار این فناوری به صورت مشخص از لایههایی تحت عنوان السیدی برای عبور نور استفاده شده است و با القای جریان فرق به درون آن امکان حرکت نور در لایههای مختلف فراهم میشود. شکل پیادهسازی به این صورت است که حتما باید در بخش پشت لایههای LCD از منبع نوری برای تاباندن آن بهرهبرداری شود. این منبع نوری که به عنوان یک لامپ کاتودی در انتهای ساختار دستگاه تعبیه شده است، بزرگترین چالش مانیتورهای ال سی دی بوده به احتمال خرابی آن دقیقا برابر با خرابی کل سیستم نمایشی محسوب میشود. نمایشگرهای ال سی دی در دنیای گیمینگ هنوز هم وجود دارند و تعداد آنها نیز کم نیست. از لحاظ قیمتی در سطح ایدهآل و منصفانهای قرار دارند و خرید مانیتور برای قشر بیشتری از گیمرها امکانپذیر است. همین موضوع یکی از دلایل اصلی در ادامه تولید مانیتورهای السیدی در بازار است.
مانیتورهای LED
آنچه که در مانیتورهای ال سی دی به عنوان لامپ کاتدی تامینکننده نور از آن یاد میشد، در مانیتورهای ال ای دی توسط دیودهای نورانی با همین نام تامین میشود. این لامپهای بسیار ریز که وظیفه تولید رنگ و تامین نور را به صورت همزمان بر عهده دارند، مقدار انرژی بسیار کمی را مصرف میکنند اما در مقایسه با نوع ال سی دی شدت نور کمتری دارند. میزان استهلاک و خرابی مانیتورهای گیمینگ LED بسیار کم است و همچنین طول عمر بسیار بیشتری نسبت به آنها دارند. از لحاظ سطح قیمتی نیز در مقادیر بالاتری به سر میبرند و همچنین امکان پیادهسازی تکنولوژیهای روز دنیا با استفاده از این دستگاهها وجود خواهد داشت. سیستمهای رنگی و شیوههای نمایش طیف رنگی متنوع در این مانیتورها گسترش بسیار بیشتری پیدا کرده است و آیتمهایی مانند کنتراست و غلظت رنگ هم در این سیستم به مراتب شرایط بهتری پیدا کردهاند.
پنل مانیتور مخصوص بازی
عملکرد یک دستگاه نمایشگر کاملا ارتباط مستقیم با نوع پنل صفحه نمایش آن دارد. این پنلها که تعیینکننده ویژگیهای فنی و قدرت تصویرسازی دستگاه هستند، در مدلها و نسخههای متعدد و متفاوتی به بازار عرضه شده و در طول زمان توسعه زیادی پیدا کردهاند :
- پنل TN
تکنولوژی ساخته شده در مورد پنلهای صفحه نمایش تحت عنوان TN شناخته میشود. این پنل یک ویژگی بسیار برجسته دارد و آن سرعت اجرای فرامین گرافیکی برای نمایش بر روی صفحه است. هیچ یک از دو مورد بعدی در مورد سرعت اجرا و نرخ به روز رسانی در سطح این پنل نخواهند بود. اما در عین حال چالشهای بزرگی نیز همراه با آنها وجود دارد که همین موضوع سبب کنار گذاشته شدن در بسیاری از سیستمهای نمایشی از قبیل مانیتورهای گیمینگ شده است. مانیتور گیمینگ TN زاویه دید بسیار محدودی دارند و کاربر با اندکی تغییر موقعیت در مقابل نمایشگر عملا تسلط خود را نسبت به محتوای در حال پخش و بازی ویدیویی از دست خواهد داد. پنلهای نمایش مورد نظر به هیچ عنوان گزینه خوبی برای نمایش رنگ غلیظ و جذاب نیستند. همین مورد کافی است تا عملا استفاده از آنها در ساختار یک نمایشگر بازی ویدیویی منتفی شود، هر چند که قیمت پایین آنها در مقایسه با دو مورد بعدی سبب شده تا هنوز مشتریان و طرفداران خود را در بین علاقهمندان داشته باشد.
- پنل VA
احتمالا سریعترین پنل صفحه نمایش موجود در مانیتورهای امروزی مربوط به نوع VA باشد. این نوع از پنلها بیشترین نرخ به روز رسانی را دارند و این به معنای اجرای سریع فریمها در هنگام پخش بازیهای ویدیویی خواهد بود. پنلهای VA نیز دارای محدودیت زاویه دید هستند و به همین دلیل اولویت اول برای استفاده در مانیتور مخصوص بازی نخواهند بود. از سوی دیگر این نوع از پنلها هم چالشهایی را درباره کیفیت تصویر و غلظت رنگها از خود نشان دادهاند که سبب توسعه و رسیدن به نوع پنل بعدی میشوند. اما ترجیحا در شرایط فعلی و با توجه به سطح قیمتی موجود برای پنلهای VA باید اقرار کرد که میتوان آن را یک گزینه بسیار مناسب برای مانیتورهای گیمینگ دانست.
- پنل IPS
پنلهای آی پی اس بهترین نوع استفاده شده در ساختار نمایشگرهای مختلف هستند. فارغ از اینکه شما مانیتور مورد نظر را در چه کاربردی استفاده میکنید، انتخاب یک پنل نوع IPS میتواند تا حد زیادی شما را راضی نگه دارد. نمونههای آی پی اس در سالهای اولیه معرفی خود به بازار به شدت از کند بودن و عدم اجرای سریع بازیها رنج میبردند اما شرایط در سالهای اخیر به صورت محسوسی تغییر پیدا کرده و میتوان این پنلها را به عنوان اصلیترین گزینه در نمایشگرهای بازی ویدیویی محسوب کرد. چالش کاربر در مواجهه با این پنلها مانند مانیتور ایسوس تنها سطح قیمتی بالاتر این تکنولوژی است که البته ارزش خرید بالایی نیز دارند و قطعا میتوانند سطح رضایت مخاطب را حفظ کنند.
شرکت پرواستور با توجه به بازخوردهای خود از بازار فروش مانیتورهای گیمینگ به شما توصیه میکند که در صورت تاکید بر روی سرعت اجرای بازی و خصوصا انجام گیمهای آنلاین، خرید مانیتور با پنل TN تا حدود زیادی شما را به هدفتان خواهد رساند اما کیفیت تصویر و غلظت رنگ آنچنانی را دریافت نخواهید کرد. از سوی دیگر عمق رنگها و غلظت رنگ مشکی به عنوان مهمترین عامل در جذابیتهای تصویر هم به شدت پایین خواهد بود. اما به هر حال شما این دستگاه را با یک قیمت ایدهآل و پایین خریداری خواهید کرد و این میتواند برای شما مطلوب باشد. در گام بعدی اگر هیچ محدودیت مالی ندارید و امکان پرداخت هزینه بیشتر برای خرید نمایشگر را در خود میبینید، گزینه IPS برای شما بهترین انتخاب است. این پنلها که نسخههای مختلفی از آن در مانیتورها ارائه شده است، در چند سال اخیر به شدت توسعه پیدا کرده و تمامی معایب آن از بین رفته است. اگر در سالهای اولیه معرفی IPS Monitor چالشهایی مانند سرعت پاسخگویی کم و همچنین کنتراست پایین به عنوان موانع خرید این پنلها ذکر میشد، عملا در نسخههای جدیدتر رفع شده و به خوبی پوشش داده شده است. در نهایت پنلهای VA گزینه ایدهآل و متعادلی در این بین هستند. آنها سرعت بسیار بالایی در اجرا دارند خصوصا برای حوزه بازیهای ویدیویی یکی از بهترین انتخابها خواهند بود. به هیچ وجه با مفهوم کنتراست و کاهش غلظت رنگ روبرو نیستند هر چند که در مقایسه با نسخههای فعلی آی پی اس کمبودهایی دیده میشود.
رفرش ریت و مانیتور گیم
تعداد فریمهای نمایش داده شده در یک ثانیه تحت عنوان آیتمی موسوم به نرخ تازه سازی یا به روزرسانی تصویر شناخته میشود. این فاکتور که از آن به عنوان مهمترین و اصلیترین عامل در اجرای مناسب بازیهای ویدیویی یاد میشود، به شدت بر روی تجربه کاربر تاثیرگذار خواهد بود و میتواند در بهبود آن اثر شگفتانگیزی داشته باشد. مقادیر مختلفی است نرخ به روزرسانی در مانیتورهای امروزی دیده میشود که البته انواع گیمینگ به علت اهمیت موضوع مقادیر بیشتری را به خود اختصاص دادهاند. معمولا دستگاههای تلویزیون به عنوان نمایشگرهای رایج خانگی مقادیر استاندارد و پایه 60 هرتز را به خود اختصاص میدهند اما در مورد مانیتور گیمینگ کنسول بازی و سیستمهای کامپیوتری، این مقدار حتی تا 360 هرتز نیز قابل توسعه است. موضوع مهم در این میان میزان سازگاری و هماهنگی نرخ تازهسازی و قدرت پردازنده گرافیکی است. این دو مقدار باید به هم نزدیک باشند وگرنه هیچ سودی برای بیننده نخواهد داشت. پردازنده گرافیکی باید قدرت نمایش فریمهای متوالی را در یک ثانیه از خود نشان داده باشد وگرنه عملا کاری بیهوده است. حتی هزینهای که شما برای این نرخ پرداخت کردهاید نیز از بین خواهد رفت و تاثیری در تجربه شما ندارد. بسیاری از برندهای شناخته شده دنیا از دو تکنولوژی FreeSync و G-sync برای بهبود این سازگاری استفاده میکنند که تاثیرات مناسبی در مدلهای اخیر داشته است. در ادامه در پرواستور به صورت تخصصی در مورد این دو تکنولوژی صحبت خواهیم کرد.
مفهوم زمان پاسخ
این آیتم یک عامل حیاتی و کلیدی در کاهش سایههای فریم قبل بر روی فریم بعد است. سرعت اجرای بازیهای ویدیویی و فریمهای متعددی که در کسری از ثانیه در مقابل کاربر نمایش داده میشود، سبب خواهد شد که پیکسلها در تغییر رنگ و روشنایی دچار چالشهایی شوند و سایههایی از فریمهای قبلی بر روی جدیدها دیده شود. هر چه زمان پاسخ پایینتر باشد و واکنش پیکسلها به تغییر روشنایی کمتر شود، سایههای تصویر نیز به همان نسبت محدودتر شده و کاراکترها با وضوح بیشتری حرکت خواهند کرد. مقادیر زمان پاسخ نیز وابستگی بسیار زیادی به نوع پنل انتخاب شده توسط برند سازنده دارد. پنلهای جدیدتر خصوصا از نوع آی پی اس مقادیر بسیار کمی از زمان پاسخ را ارائه میدهند که حتی این مقدار به کمتر از یک میلیثانیه نیز رسیده است. البته هزینه خرید چنین پنلهایی عملا یکی از موانع بزرگ در مسیر تهیه gaming monitor این چنینی است. نسخههای جدیدی از پنلهای VA و TN در چند سال اخیر امکان دستیابی به محدوده یک میلیثانیه را پیدا کردند که موضوع بسیار مهمی است.
توان روشنایی نمایشگر گیمینگ
تصاویر پخش شده از صفحه نمایش یک دستگاه مانیتور گیمینگ، با استفاده از مفهوم روشنایی پس زمینه درخشش جذابی پیدا میکنند. این شدت نور که معمولا توسط منبع مشخصی با توجه به تکنولوژی ساخت مانیتور تامین میشود، تاثیر زیادی بر روی قیمت مانیتور گیمینگ خواهد داشت. طبیعتا افزایش شدت نور موجب ارتقای زاویه دید و همچنین تسلط بیننده خصوصا در طول روز و با وجود نور محیطی میشود. آنچه که از استانداردهای ارائه شده برای سیستمهای امروزی به دست آمده است، بهتر است یک مانیتور گیمینگ در فضای اتاق دارای حداقل 200 نیت یا کندلا بر متر مربع شدت روشنایی باشد. همان طور که دقت کردید این دو واحد برای سنجش میزان نور پس زمینه مورد استفاده قرار میگیرد و در سطح جهانی به عنوان یک پارامتر قابل قبول است. همچنین خریداری مانیتور مخصوص بازی با شدت روشنایی بیش از ۳۵۰ نیت، از لحاظ قیمتی میتواند سطوح بالایی را به خود اختصاص دهد و باید این مد نظر شما در هنگام خرید باشد.
مفهوم نسبت کنتراست
این عامل یک پارامتر بسیار موثر در زمینه ایجاد عمق برای رنگ و افزایش غلظت رنگ مشکی در صفحه نمایش است. نسبت کنتراست واحد مشخصی ندارد و با استفاده از یک ترکیب عددی در دو سمت نقطه ذکر میشود. روش سنجش به این ترتیب است که در یک فریم ثابت مقدار روشنایی پرنورترین پیکسل در مقایسه با تاریکترین آن به عنوان نسبت کنتراست به خریداران ارائه میشود. تضاد بیشتر و نسبت عمیقتر کنتراست به عنوان یک مزیت خاص در ایجاد جذابیتهای بیشتر برای تصویر شناخته میشود. همچنان نوع پنل استفاده شده در ساختار فنی دستگاه نمایشگر گیمینگ مهمترین دلیل مقدار کنتراست محسوب میشود. پنلهایی با کنتراست بیشتر معمولا از نوع وی ای هستند و کمترین مقدار کنتراست هم متعلق به پنلهای نوع TN خواهد بود. نسخههای جدید از پنلهای IPS بهترین انتخاب کاربر در مورد نسبت کنتراست خواهد بود که البته مجددا با چالش قیمتی روبرو است. استانداردترین نسبت کنتراست موجود برای بازیهای ویدیویی طبق تجارب به دست آمده توسط شرکت پرو استور به اندازه 3000 به 1 خواهد بود که البته مقادیر بالاتر تجربه کاربری بهتری را به همراه خواهند داشت.
شکل ظاهری مانیتور
نمایشگرهای بازیهای ویدیویی تنوع بسیار زیادی از لحاظ ظاهری پیدا کردهاند. علاوه بر اینکه برندهای سازنده به شدت به دنبال سازگار کردن شکل ظاهری با المانهای بازیهای ویدیویی و گیمرها میباشند، حتی نحوه ساخت مدل صفحه نمایش هم تحت تاثیر آیتمهای متعددی قرار دارد. مفهوم صفحات نمایش خمیده در اواخر سال 2014 و توسط شرکت ال جی به بازار معرفی شد که البته سطح قیمتی بسیار بالایی داشت. محدودیتهای هزینهای به شدت در مورد خرید مانیتور خمیده موثر بودند و در سالهای اولیه به همین دلیل کمتر مورد توجه کاربران مختلف قرار گرفتند. اما قیمتها کاهش پیدا کرد و در این چند سال به خوبی قابلیت دسترسی عمومی به این دستگاهها پیدا شده است. خمیده بودن یک دستگاه نمایشگر به نسبت تخت بودن آن مزایا و معایب مختلفی دارد :
مانیتورهای خمیده به علت شکل ظاهری خود، بیننده و گیمر را در بر میگیرند. با توجه به موضوع بازیهای ویدیویی و در میدان بودن کاربر برای احساس لذت بیشتر از آن، ایجاد انحنا سبب تجربه بینظیری از یک گیمینگ حرفهای خواهد بود. Curved Gaming Monitor به همین دلیل در بین علاقهمندان به بازیهای ویدیویی محبوبیت بیشتری دارد و القای حس واقعی و شبیهسازی دقیقی از شرایط گیم را برای آنها به ارمغان خواهد آورد.
نمایشگرهای خمیده به صورت ویژه دارای مقادیر انحنای مشخصی نسبت به چشم کاربر هستند. به این معنا که تصویر در هر زاویه نسبت به چشم کاربر فاصله یکسانی دارد. به همین دلیل چشمان بیننده برای تشخیص جزئیات نیاز به تحلیل بیشتری ندارد و در نهایت خستگی کمتری خواهد داشت. بنابراین مانیتورهای منحنی از جمله سیستمهای نمایشی ارگونومیک محسوب میشوند.
این دسته از دستگاههای نمایشگر گیمینگ زاویه دید گستردهای را ارائه میدهند اما به شرطی که شما در کانون انحنا قرار گرفته باشید. بنابراین حفظ فاصله طولی گیمر نسبت به صفحه نمایش اهمیت زیادی پیدا کرده و شاید تا حدودی محدودکننده باشد.
تغییر رنگها و شدت نور تابیده شده از پیکسلها با توجه به زاویه دید، عملا منتفی شده است. همان طور که اشاره شد فاصله تصویر از دید کاربر به نسبت زاویه تغییر نخواهد کرد و این به معنای ثبات رنگ و شدت نور در هر حالتی از سر کاربر است.
مانیتورهای خمیده در سایزهای بزرگ تولید میشوند و حداقل اندازه صفحه نمایش استفاده شده برای آنها به اندازه 24 اینچ خواهد بود. این بدین معناست که باید به سراغ نمایشگرهای بزرگ مانند مانیتور گیمینگ سامسونگ با هزینههای بیشتر بروید.
میزان انحنای یک نمایشگر خمیده با استفاده از واحدی تحت عنوان R سنجیده میشود. مقادیر خمیدگی بازهای بین عدد 1800 تا 4000 را شامل میشوند که طبیعتا با سایزهای بزرگتر صفحه نمایش، امکان ایجاد خمیدگی و انحنای بیشتر وجود خواهد داشت.
مانیتور بازی و اتصالات فیزیکی
بدون شک یکی از ویژگیهای مهم در مانیتورهای برتر گیمینگ، استفاده برند سازنده از تنوع و تعدد بالای پورتها و درگاههای اتصال فیزیکی است. کاربر به هیچ عنوان نباید محدودیتی از لحاظ اتصال لوازم جانبی و کنسولها و سیستمهای رایانهای احساس کند. با توجه به استانداردها و بررسی مدلهای مختلف از شرکتهای گوناگون میتوان ادعا کرد که مانیتور مخصوص گیم ویدیویی باید حداقل دارای 6 درگاه زیر باشد :
در مرحله اول باید اشاره به درگاه رایج و با کیفیت hdmi کنیم که به صورت گسترده در سیستمهای نمایشی امروزی مورد استفاده قرار میگیرد. این پورت در نسخههای مختلفی ارائه شده است و به صورت کلی امکان انتقال دادههای صدا و تصویر را به صورت همزمان دارد.
درگاه بعدی تحت عنوان پورت Display امکان تبادل صوت تصویر را به صورت همزمان ارائه کرده است. این رابطه بسیار با کیفیت از جمله محبوبترین درگاههای مورد استفاده در کنسولهای بازی امروزی و نمایشگرهای گیمینگ میباشد.
درگاههای صدا در دو نسخه 3.5 و 5 میلیمتری، امکان اتصال لوازم صوتی و سیستمهای صدای جانبی را فراهم میکند.
درگاه DVI به عنوان یک پرت قدیمیتر تنها امکان ارسال و تبادل دادههای تصویر را دارد.
پورت VGA هم یک رابطه تصویری سنتی است که تنها برای حفظ تنوع و همچنین آزادی عمل کاربر در اختیار او قرار میگیرد.
پورت USB مهمترین و شاید کلیدیترین پورت و اتصالات مانیتور گیمینگ باشد که اغلب لوازم جانبی با استفاده از همین درگاه امکان اتصال و ارائه سرویس را به کاربر دارند. معمولا تعداد درگاههای usb تعبیه شده بر روی یک سیستم نمایشی بیش از مقدار نیاز او در مورد اتصالات خواهد بود.
با وجود تمامی این پورتهای فیزیکی و امکانات اتصال مختلف از طریق کابل، هنوز هم امکان ارتباط بیسیم با استفاده از فناوری وای فای محبوبیت ویژهای دارد. چنین موضوعی در برخی از سیستمهای نمایشی به صورت یک مزیت ارائه شده است و میتواند در برخی از موارد بسیار کارآمد باشد.
کدام برند و چه مدلی را بخریم؟
این یک سوال بزرگ در مورد مانیتورهای گیمینگ است و پاسخ به آن نیازمند مطالعه زیاد در مورد ویژگیهای هر برند و نقاط قوت آن خواهد بود. هر یک از نامهای شناخته شده در بازار امروز دنیا، نسبت به سیاستهای فنی و تخصصی خود به سراغ یک یا چند پارامتر مشخص میروند. حتی کاربران نیز این شرکتها را با نقاط قوت خود میشناسند. بنابراین انتخاب از بین برندها با توجه به سابقه فعالیت آنها در بازار و همچنین قدرتشان در مورد ساخت و طراحی مانیتورهای گیمینگ خواهد بود. پرو استور آمادگی این را دارد که با توجه به مطالعه نیازهای شما اقدام به شناسایی برندها و مدلهای مورد نظر آنها کند.
تکنولوژیهای افزوده
در این بخش به صورت اختصاصی به دو فناوری محبوب و کارآمد به نامهای FreeSync و G-Sync میپردازیم. هر یک از این فناوریها توسط برندهای خوشنام و معتبر دنیا ارائه شدهاند که فری سینک برای برند شناخته شده Nvidia بوده و نوع جی سینک هم توسط شرکت بزرگ AMD به دنیای تکنولوژی معرفی شده است. محل استفاده از این دو آیتم برای ایجاد سازگاری بین نرخ به روزرسانی دستگاه مانیتور مخصوص بازی و توان پردازش کارت گرافیکی مورد نظر است. به صورت اختصاصی باید دقت کرد که در هنگام خرید یک نمایشگر، نوع تکنولوژی موجود بر روی آن با برند کارت گرافیک شما هماهنگ باشد. در غیر این صورت عملا بهرهبرداری از آن ممکن نبوده و نتیجهای محسوس نخواهد داشت. گیمرها به خوبی میدانند که وجود چنین تکنولوژیهایی تا چه حد میتواند تجربه بازی ویدیویی آنها را ارتقا دهد و به همین دلیل در مورد استفاده از آنها هیچ تردیدی به خود راه نمیدهند.
برترین مرجع مانیتور گیمینگ پرو استور
بازیهای ویدیویی بخش بزرگی از دنیای سرگرمی امروز مردم را در بر گرفتهاند و بدون توجه به گروههای سنی و حتی متر و معیارهای اجتماعی و سیاسی و مذهبی دنیا، گیمینگ یک پدیده بسیار خاص و ویژه برای جدا شدن از روزمرگی و سفر به جهانی دیگر است. مانیتورهای گیمینگ بهترین ابزار برای لذت بردن از این فضای شبیهسازی شده خواهد بود و هرچه قدرت و توان آنها در ارائه تصاویر با کیفیت بیشتر باشد، تجربه فرد نیز به واقعیت نزدیکتر خواهد بود. شرکت پرو استور یکی از مراکز رسمی و معتبر کشور برای فروش نمایشگرهای بازی ویدیویی است و متخصصین ما آمادگی هرگونه مشاوره در زمینه خرید مانیتور را دارند.